Lite bakgrunds info:
Då fönstrena skulle bytas vart vi övertalade att låta hantverkarna montera de nya fönsterna i den gamla karmen, (de skulle vara så mycket bättre ).

Problemet var bara att den gamla karmen inte var tät mot huskroppen, vilket man kan se på bilden.
5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har samma problem runt hela den gamla karmen. På samtliga fönster

Har försökt att lösa problemet genom att skumma från utsidan, men det är trots det inte helt tätt.

Så för att lösa problemet en gång för alla och få det helt tätt hade jag tänkt att förminska fönsteröppningen anpassat efter de nya fönsterna.

Dvs ut med de nya fönstrena, och ersätta befintlig/gamla karmen med en platsbyggd låda,
anpassad efter huskroppens djup, givetvis har jag tänkt att fylla ”lådan” med isolering.
Lådan tänkte jag sedan skumma och skruva fast, efter att alla trasiga murstenar är borttaget.

Men funderingen är valet av material?

Just nu tänker jag så här:
Det blir två skivor med trälister däremellan.

Den skivan som skall sitta närmast fönstret hade jag tänkt att använda 18 mm plywood ev med en 20 mm bräda el dyl limmad/skruvad på insidan där fönstret kommer att skruvas fast,
för att få bättre hållbarhet.

Skivan närmast huskroppen funderar jag på om man skulle kunna använda 16 mm spånskiva,
då jag har en hel drös med såna skivor därutav funderingen.
Men är även lite fundersam då spånskiva inte står emot fukt jätte bra.

Eller är det säkrast att använda 18 mm plywood här med.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.