38 916 läst ·
19 svar
39k läst
19 svar
Asfaboard i yttervägg?
Sida 1 av 2
Ni som byggt trähus och använt asfaboard som "vindskiva", har ni på något sätt tätat skarvar som uppstår mellan skivor.
Då menar jag de skarvar man får när man bygger på uppåt med asfaboard, i sidled spikas (skruvas?) de i reglar.
Det jag undrar är alltså om det blir tokigt att inte täta skarvar som finns i asfaboarden eller om det inte alls behövs (isoleringsmässigt).
Då menar jag de skarvar man får när man bygger på uppåt med asfaboard, i sidled spikas (skruvas?) de i reglar.
Det jag undrar är alltså om det blir tokigt att inte täta skarvar som finns i asfaboarden eller om det inte alls behövs (isoleringsmässigt).
Har tillbringat dagen till att ringa runt olika byggfirmor och även tillverkare av asfaboard. Ingen hade ens tänkt tanken på att täta skarvarna. Möjligtvis om man skulle få en skarv som var väldigt otät, en eller ett par centimeters glipa, kunde man täta den med en tejpremsa.
Så då kan jag alltså vara lugn.
Byggarna har ju redan hunnit klä väggen utvändigt med panel samt invändigt med isolering.
Skulle vara lite jobbigt att få riva ner en massa.
Tack för snabb respons.
//Magnus
Så då kan jag alltså vara lugn.
Byggarna har ju redan hunnit klä väggen utvändigt med panel samt invändigt med isolering.
Skulle vara lite jobbigt att få riva ner en massa.
Tack för snabb respons.
//Magnus
Körde med ett system från Gullfiber, där så var det skarvar med av plast.
http://www.gullfiber.se/produkter/visa_produkt.asp?id=2180&typ=bygg
Vet ej fall det går att få tag på dessa skarvar separat.
Eller hur noga man skall vara.
Massonit går att kapa till utan att man behöver skarva.
Med en häftapparat med stort tryck så går den att få fast utan att böka med spikning.
Huvudsaken är väl att inte kallluften blåser in i isoleringen.
http://www.gullfiber.se/produkter/visa_produkt.asp?id=2180&typ=bygg
Vet ej fall det går att få tag på dessa skarvar separat.
Eller hur noga man skall vara.
Massonit går att kapa till utan att man behöver skarva.
Med en häftapparat med stort tryck så går den att få fast utan att böka med spikning.
Huvudsaken är väl att inte kallluften blåser in i isoleringen.
Hej ! Jag trodde asfaboarden va ute,vilka använder denna ?inga byggare va jag vet.UTV gips med plastlister. Hur länge håller tape ?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 255 inlägg
Asfaboarden kanske var inne på den tiden tråden skevs?

asfa eller gips, det får tiden visa.
men.
jag valde asfa därför att skivorna är väldigt lätta och därmed lättare att sätta upp (speciellt om man bygger högre hus)
asfa sägs isolera något.
asfa andas bättre än gips.
jobbade på ett bygge en gång i tiden med att såga ur för fönster där gips användes. fy vad det rök, fick detta damm i ögon och hår.
negativt med asfa är när det regnar, en del mörk färg rinner av och färgar grundputsen plus att den böjer sig något om man inte spikat den tillräckligt.
någon som har statistik på hur pass vanligt det är med mögel på asfa i väggar?
men.
jag valde asfa därför att skivorna är väldigt lätta och därmed lättare att sätta upp (speciellt om man bygger högre hus)
asfa sägs isolera något.
asfa andas bättre än gips.
jobbade på ett bygge en gång i tiden med att såga ur för fönster där gips användes. fy vad det rök, fick detta damm i ögon och hår.
negativt med asfa är när det regnar, en del mörk färg rinner av och färgar grundputsen plus att den böjer sig något om man inte spikat den tillräckligt.
någon som har statistik på hur pass vanligt det är med mögel på asfa i väggar?
En gipsskiva på utsidan stabiliserar väl huset innan inne skivor är monterade, så inte stommen rör sig så mycket när man håller på och lägger råspont på taket. Hur är det med asfabord stabiliserar det också stommen? eller ? eller är det risk att skivorna spricker om man inte diagonal stabiliserar väggarna med tillfälliga bräder.