Hej!
Vårt staket som står på taket till vårt betonggarage har börjat luta utåt. Orsaken är att några av balkskorna böjts av. Antagligen pga av att staketet varit för tungt.

Se bilder!

Jag skulle önska hjälp med följande:
1) En "quick fix" så att vi tillfälligt kan säkra upp staketet på ett så snyggt sätt som möjligt.
2) En långsiktig lösning så att problemet inte återkommer

Tack på förhand!

• IMG_1232.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1233.jpg
    Skapa konto
  • IMG_1237.jpg
    Skapa konto
  • IMG_1235.jpg
    Skapa konto
  • IMG_1234.jpg
    Skapa konto
Ser ut som det är fel typ av balkskor. De verkar vara sådana som har en grov rundstång i mitten som fäster i betongen?
De klarar bara laster rakt uppifrån. Är odugliga på sidolaster.
Du ska ha de grövsta platt-/plintjärnen du kan hitta, helst 8x40 eller grövre, 2 st per stolpe.
Det blir häftiga vindlaster på staket.

M
Som tillfällig lösning kan du ju skruva ner stormankare i gräset och binda upp staketet i dessa. Ingen snygg lösning men det faller ju åt "rätt håll" då.

Risken är ju att balkskorna kan gå av när du böjer upp staketet.

Edit: stormskruv heter det visst.

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Husvagn-och-husbil/Fortalt-och-vindskydd/Stormskruv-2000033098/

Redigerat:
Hej!
Oldboy: Jepp, det är tyvärr vanliga balkskor med grov rundstång. Tack för tips med plattärnen! Jag antar att man skall sätta järnen med den tunna sidan mot brytriktningen dvs på sidan av stolparna, inte fram och bak.

Marcus:Jag hade en liknande lösning som du beskriver som förslag men den blev tyvärr inte godkänd av frugan ;-)

Nu har jag istället tagit ner hela staketet, Tror att jag måste sätta upp ett lättare och använda stolpjärn, precis som Oldboy skriver.

Tack för era svar. Trevlig helg och sommar!

• Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Är inte säker på vad som ger allra störst styvhet.

Järnen i sig själva har ju störst styvhet så som du föreslog placeringen, men om man sätter dem på andra hållet, dvs på fram- och baksida av staketstolpen, och drar genomgående skruv så kommer nog den ena att agera "gångjärn" och den andra tar upp den mesta lasten som draglast. Ju längre ner mot marken stolpen går desto styvare.

Men som sagt så är jag inte säker på vad som ger styvast staket. Dock om järnen är "tillräckligt" grova så spelar det nog ingen större roll hur de sätts. Vet bara att det blir rätt stora krafter iom att höjden på staketet blir hävarm och skapar mkt vridmoment.

Allra styvast staket blir det nog om stolparna går ner en bit på sidan och fästs i botten in i sidan på muren, och även med ett järn uppifrån, men det är kanske overkill.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.