Byggmaterial & Byggteknik
Mugmaz: Mina golvreglar är 50x150(2"6"). Har 50 mm cellplast(underst) och 95 mm glasfiber. Ångspärr?, nej.
Earplugged: Aha, ja det kan ju se sådär ut om det blir massa hål.. Jag får testa helt enkelt och försöka plocka "fina" plankor. Borde väl funka att sätta panel mot råsponten om det kreisar eller börjar det bågna då?
mb77tyson: Jag körde med denna: http://www.liljedahl.info/projects/octagon_calculator/ Svinbra! Tack alla! 👍👍
Fjojtmehmet: [citat] Man ska aldrig behöva justera en innerdörr, men har man massiva dörrar så är det ofrånkomligt med tiden och då är karmskruven ovärderlig. Ja, jag håller med karmhylsa funkar lika bra. Jag tycker inte man ska utgå från "vad som håller" Hjälpte brorsan att slita ut en innerdörr i garaget, tidigare ägaren hade gjort de så att det höll bra, skitrolig att få bort. Den var
tiborric: Om det gällde en vägg på 3,7 meter som hos oss...så körde jag med plywood 18 mm och sedan enkel gipsskiva. På allt detta la jag Elfa hyllsystem med skenor...Därav plywood bakom...
beerfueled: Hej, jag har en trappa med plan- och sättsteg i ek i ett nyproducerat hus. Huset byggdes 2013 och har i princip sedan starten haft knarr och knäpp i trappan (samtliga steg). Jag tycker mig t.o.m. känna att vissa av planstegen sviktar när jag går. Jag har läst flera trådar om detta och vilka åtgärder man kan göra. Vi reklamerade förstås och fick så småningom under 2015 en åtgärd
sblixten: Under förutsättning att ingen el/vvs finns i den och att ni målar själva samt tar hand om rivningsmaterial så gissar jag 16h för att byta väggen. Materialkostnad gissar jag 2000:- Men det finns flera okända faktorer som påverkar. Övriga åtgärder är helt beroende på vad som behöver göras.
pelpet: Jag kanske kunde ha uttryckt mig lite annorlunda. Jag menade inte att döma ut trästommar som helhet utan tyckte att det är en försämring att blanda in trä nu när det redan finns ett fint betongbjälklag.
toolman77: Börja med spillbitar och räkna med att du kommer såga fel minst en gång. Börja med en mellanlång bit så att du kan återanvända den *när* du sågat fel.
jac: Denna har jag sparat som bokmärke för liknande situationer: http://www.webbmatte.se/display_page.php?id=150&on_menu=804&page_id_to_fetch=2037&lang=swedish&no_cache=1807017759 En miniräknare på det så borde du fixa beräkningen själv.
Marcussjogren: [citat] Ja jag tycker det känns rimligt ändå - om bruket slutar brinna en liten stund och vilar medan det är under 5 grader så gör det väl egentligen inget så länge man är klar innan det är konstant under 5+
Lewdis: [citat] Tack för dina inputs. Är inte riktigt färdig med hur utbyggnaden skall se ut men en tanke är att bygga snedtak ner från befintligt hus. Då kommer detta gå ner där garagets gamla rör ligger. Får nog byta även dessa. Det ligger inga sådana rör mellan huset och garaget då allt gått ner på framsidan.
Jotsat: [citat] Absolut! Kan ge tips direkt * Gräv djupare än vad du tror. Jag fick bara plats med 5cm grus på ena sidan, vilken gör avvägningen svår och gör att det kan sätta sig efter tjäle * Gräv bredare än du tror. Jag grävde typ 30cm brett, vilket straffar sig nu när jag ska putsa för vissa ställen ligger det dikt. Får peta ner lite hjälpligt och gräva ut lite mer på andra. *
justusandersson: Det är grundläggningen av själva muren som måste förstärkas. Platta i ladugården hjälper inte mot det om den inte går under muren.
Stefan N: Kolla lite i denna tråden. https://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/192087-sma-betongpelare-balustrar.html
OMLAJA: Handsåg? Sist jag gjorde det så körde jag dem i bordssågen. Men blev en hel del 'småpartiklar' att dammsuga upp efteråt...
ZipLock: Att hyra en gipshiss var de bäst spenderade kronorna i mitt bygge.
Mikael_L: [citat] 1. Först och främst så ska det naturligtvis dräneras, så det inte finns risk för fritt stående vatten. Vattenånga ifrån mark och omgivande luft kan vi inte hindra med dränering, men det tar vi hand om på annat vis. 2. Uppstigande markfukt (i ångfas) är bra att hejda, sätt alltså difftät plast mot marken inne i krypgrunden. Allt organiskt material ska dessutom nogsamt
Fjojtmehmet: Det snyggaste vore att sätta kantsten mot asfalten enligt mig. Det beror ju förstås på lite hur det ser ut i övrigt runt grusplan Du kanske kan lägga upp en bild?
Forllin: Väggen där det låter ihåligt är samma vägg som man satt panel på, på utsidan! Ingen av väggarna ligger mot jord och precis som ni nämner så borde ihåligheterna logiskt vara nertill på väggen men inte här :) här börjar ihåligheten ca 140cm upp på väggen och är fläckvis. Toppen, då var jag inne på rätt spår angående hålet i golvet! Tackar, förhoppningsvis kommer jag i
micke_o.: Det du ser är smyglisten. Gipset slutar där man drevar runt fönstret. Jag har också renoveringsgips, tror det bygger 6 mm va? Listen är 8 mm. Den lilla eventuella glipa som blir målar man över så blir det osynligt.
tommysalom: Det låter som en bra idé skulle du kunna lägga upp en bild kanske så man ser hur det ser ut?
klaskarlsson: [citat] Det kan ju finnas flera skäl till att det ser ut som det gör: 1. Ramverket till takstolen är borttaget/felgjort - huset står ändå, så frågan är om det lilla stöd kattvindsväggen gav påverkar det ? 2. Kattvindsväggen var stödjande, infästningen är inte kritisk då lasterna som skall tas upp mestadels går nedåt (ngn slags regleverk krävs dock då skivorna inte gör så
Gavel: Lite husfix och ett järnrör låter vettigt för en "fuskreparation". Jag hade nog gjort så.
Kallebo: Jag har haft denna tråd på bevakning för jag skulle också vilja köpa likande lister. Har aldrig sett det i någon affär men tänker att det inte borde bli vansinnigt dyrt att köpa på ett snickeri. Annars kan man ju som sagt själv fräsa dem ur ett stycke trä
13th Marine: Du gav mig faktiskt en funderare, jag fick för mig att portarna var i icke-standard mått, men nu ser jag att det inte bara är 2500mm som gäller, utan det finns även 2375 samt 2400mm (portöppningarna är 2440mm så den senare borde gå in). En fördel med att inte ha en stor port är att man kan dela av ena halvan och fortfarande ha en port öppen om man skulle vilja göra något dammigt.
ByggBert: ..tänkte bara av egen erfarenhet. Murstocken i vårt uthus har under åren sjunkit och dragit med sig ytterväggarna via takstolarna, så jag måste helt enkelt bila bort murstocken och, räta upp kåken och väga in ett nytt golv eftersom väggarna inte s.a.s kan "dras räta" utan att äventyra hela huset. Golvet måste anpassas efter väggarna. Ville bara göra "P-plats" uppmärksam på att