Hej alla kunniga medlemmar!

Har nyligen köpt en mindre gård i Dalarna och behöver nu er hjälp med kunskap om vissa områden där min kunskap i dagsläget är mycket begränsad.

I ladan som finns på gården har det tidigare varit en verksam snickarverkstad, jag har nu för avsikt att snygga till verkstaden och återställa den till en fullt fungerande snickarverkstad.

Det som dock oroar mig är väggarna hur jag gör för att fixa till dem. Nedan ser ni en bild på hur verkstaden ser ut idag invändigt. Invändig bild av en snickarverkstad med verktyg och utrustning, slitet arbetsbord och en röd stol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här kommer lite bilder på verkstadens väggar från utsidan, på ena väggen har man alltså valt att sätta panel lite halvdant Interiör av rödmålad lada med sliten träpanel och gammalt fönster, cykel och byggmaterial syns.
Skapa konto
Närbild av en delvis återuppbyggd tegelvägg med nya tegelstenar bland äldre, slitna stenar och cement.
Skapa konto
Delvis skuggad lada med röd tegelvägg och vitt fönster, skadat trä under fönstret, mot bakgrund av en röd stuga och grönska.
Skapa konto

Nedan följer lite närbilder på väggarna invändigt, är detta något jag kan åtgärda och i så fall hur. Närbild på en skadad verkstadsvägg med avflagande puts och tecken på fuktskador.
Skapa konto
Närbild av en verkstadsvägg med flagnande gult färgskikt och synlig underliggande puts.
Skapa konto

Här nedan följer en närbild på ett problem! På vissa ställen av väggen så låter det ihåligt när man knackar tar jag sedan en gummiklubba och slår på ytan så smulas den sönder och faller ner, det är precis som att ytskiktet har bubblat upp från väggen, jag gissar att det är på grund av att man målat med en "tät" färg och att fukten sedan har fastnat mellan grundväggen och ytskiktet. Vad tror ni?? Hur åtgärdar jag detta?? Slå ner allt löst putsa på ytan och putsar på ett nytt lager igen och målar med silikatfärg eller? Närstående bild av en skadad verkstadsvägg med flagande ytbehandling och exponerat murverk vilket tyder på fuktproblem.
Skapa konto

Har sedan även ett större hål i golvet i ena hörnet av verkstaden som jag inte riktigt vet hur jag skall jämna ut, höjdskillnaden är ca 10cm (OBS. på bilden så ser det ut som att det samlats vatten i hålet men så är det ej) Skadat betonggolv i hörnet av en verkstad med synliga hål och sprickor nära en trätrappa och gul vägg.
Skapa konto

Jag behöver nu alla tips och råd jag kan få för att återställa denna snickarverkstad till vad den förtjänar!
Tack på förhand för alla tips och råd, lovar att hålla er uppdaterade!

//Fallberg

Ligger någon vägg mot jord? När fukt tränger in i grunden så luttras putsen upp och blir väldigt porös. Gissar dock att det låter ihåligt långt ner på väggen = fukt tränger upp underifrån.

Hålet i golvet är väl bara att gräva ur lite, fylla med grus och gjuta lite nytt :)

Mäktigt avundsjuk på din verkstad!

Väggen där det låter ihåligt är samma vägg som man satt panel på, på utsidan! Ingen av väggarna ligger mot jord och precis som ni nämner så borde ihåligheterna logiskt vara nertill på väggen men inte här :) här börjar ihåligheten ca 140cm upp på väggen och är fläckvis.

Toppen, då var jag inne på rätt spår angående hålet i golvet!

Tackar, förhoppningsvis kommer jag i och med detta ha min pension om ca 40år säkrad :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.