Hej!

har börjat renovera vår gamla ladugård. Har dränerat o satt upp hängrännor även gjutit platta.

tänkte nu fixa stenväggen där den spruckit, men hur och med vad?

Spricka i en stenvägg med synliga tegelstenar och skador på murbruket behöver reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spricka i en stenvägg mellan gråa stenblock med en trästråle till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

planen är sedan att putsa väggen o måla den vit. någon som har något tips på tillvägagångsätt o material?

mvh
D

ingen som har nått tips på vad jag ska använda?

Vill du att det ska hålla eller bara nåt att fylla sprickan med?
Det verkar ju till att börja med som att den satt sig på alla håll, är det nån vettig grund?

tidigare var det hål i taket och det stod vatten som frös inne i ladugården, nu har jag grävt ur den, isolerat o gjutit ny platta. Självklart har jag lagat taket o fixat dränering runtom samt satt upp hängrännor.

så förhoppningsvis ska det inte sätta sig nå mer, så jag vill laga sprickorna så bra hållbart som möjligt...

Claes Sörmland
Troligen så är det från början murat med murbruk B så det fungerar antagligen. Alternativet är A-bruk som är hårdare och mer liknar stenarna. Att hugga fram lite färsk betongstenyta i sprickorna är nog en bra idé - det gör man i alla fall när man lagar gamla gjutna betongkonstruktioner med finbetong för att få fäste.

Rör sig väggen i sprickorna så ser det illa ut redan efter en vinter.

Putsa betongsten är lite över min skola - bäst är kanske att köpa ett putssystem med instruktioner. Troligen ska väggen nätas för att få fäste på underlaget, tunngrundas och sen ska puts på i lager.

Helst bör du nog bila ur lite trasiga stenar så du kan få bra förbindelse, sen i med lite armering.

tack för tipsen!

gällande putsningen har jag funderat på sprutputsa, men har ingen aning om hur det funkar, primar man väggen? är det någon här som gjort nått liknanande?

Menar du att spruta ädelputs eller att du sprutar på putsbruket?
Vilket som krävs det lite erfarenhet samt utrustning.

tänkte ädelputs, efter jag lagat sprickorna. är det svårt? jag trodde i min enfalld att det bara var att spruta på :p

ingen som vet vilken puts man ska använda för att göra som i filmen och om det skulle funka på min ladugård?

https://youtu.be/jLVEWZkdhlg

målet är att den ska bli vit och dölja mina lagningar lite :)

Du måste ändå putsa ytan innan, en grov påläggning som rivs av lite lätt. Det får absolut inte finnas blanka ytor.

ok, måste man man alltid näta? eller kan jag bara lägga på 3mm putsbruk c?

Jag hade nätat med tanke på hur risig väggen är.

Ingen mening med att göra någonting förrän man åtgärdat sättningsskadorna eller snarare orsaken till dessa. Sprickorna är skjuvsprickor som är typiska i sådana sammanhang. Kräver antagligen någon form av grundförstärkning.

hoppas att jag åtgärdat det med dränering, hängrännor och grävt ur och gjutit platta i ladugården...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.