Hej!
har börjat renovera vår gamla ladugård. Har dränerat o satt upp hängrännor även gjutit platta.
tänkte nu fixa stenväggen där den spruckit, men hur och med vad?
planen är sedan att putsa väggen o måla den vit. någon som har något tips på tillvägagångsätt o material?
mvh
D
har börjat renovera vår gamla ladugård. Har dränerat o satt upp hängrännor även gjutit platta.
tänkte nu fixa stenväggen där den spruckit, men hur och med vad?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
planen är sedan att putsa väggen o måla den vit. någon som har något tips på tillvägagångsätt o material?
mvh
D
tidigare var det hål i taket och det stod vatten som frös inne i ladugården, nu har jag grävt ur den, isolerat o gjutit ny platta. Självklart har jag lagat taket o fixat dränering runtom samt satt upp hängrännor.
så förhoppningsvis ska det inte sätta sig nå mer, så jag vill laga sprickorna så bra hållbart som möjligt...
så förhoppningsvis ska det inte sätta sig nå mer, så jag vill laga sprickorna så bra hållbart som möjligt...
Troligen så är det från början murat med murbruk B så det fungerar antagligen. Alternativet är A-bruk som är hårdare och mer liknar stenarna. Att hugga fram lite färsk betongstenyta i sprickorna är nog en bra idé - det gör man i alla fall när man lagar gamla gjutna betongkonstruktioner med finbetong för att få fäste.
Rör sig väggen i sprickorna så ser det illa ut redan efter en vinter.
Putsa betongsten är lite över min skola - bäst är kanske att köpa ett putssystem med instruktioner. Troligen ska väggen nätas för att få fäste på underlaget, tunngrundas och sen ska puts på i lager.
Rör sig väggen i sprickorna så ser det illa ut redan efter en vinter.
Putsa betongsten är lite över min skola - bäst är kanske att köpa ett putssystem med instruktioner. Troligen ska väggen nätas för att få fäste på underlaget, tunngrundas och sen ska puts på i lager.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Ingen mening med att göra någonting förrän man åtgärdat sättningsskadorna eller snarare orsaken till dessa. Sprickorna är skjuvsprickor som är typiska i sådana sammanhang. Kräver antagligen någon form av grundförstärkning.