Byggmaterial & Byggteknik
Ulf1: Tack- för inputen. Beräkningsprogrammen är ju enkla att fylla i, går knappast att göra fel. Men som du skriver bsta är att fråga snickare/ Ulf
Kallebo: Hur mycket kostade plåten och vad körde ni för betong på?
eddiw: Ingen som har en åsikt eller kommentar? (Bilden är klickbar för större version)
tommib: Jag hade nog tagit några till. Vår friggebod med samma konstruktion står på 9 lecablock om jag minns rätt och den är 5x3 m. Fem block per bärlina är nog bra när de är såpass långa. Ja, det ska gå med färre men fler fördelar lasten bättre och minskar problemen om ett block sätter sig. Vad är det för mark under? Hur stor risk är det för sättningar?
Mikael_L: Med sådana plattor med fasad kant är det ofta bra mycket snyggare att ha uttagen i hörnbox i vinkeln mellan vägg och väggskåp. Om man nu har väggskåp, men det är det ju t.ex. här.
thomasx: Jag tyckte budskapet gick fram, visst kunde det vara lite tydligare, men lite får man ju lista ut själv ;) Bordsgångjärn är vanliga på båtar, så båttillbehörsbutikerna brukar lagerhålla sådana. Kolla med Hjertmans, Erlandsons Brygga, Seasea eller någon nära dig. Det fina med bordsgängjärnen är ju att de är släta och jämna även i utfällt läge och ger en bra skarv mellan
heimlaga: Skruven är trapetsgängad för att dels gå lätt och dels ha stor rörelse per varv. Trapetsgängad gängstång och trapetsgängade svetsmuttrar finns att köpas i skruvaffärer till exempel Swebolt. Sedan är det enkelt att svetsa fast en stadig plåtbit i muttern och svetsa fast en bit rundjärn i ena ändan på skruven.
academia: [citat] Om lägenhetsdörrarna i fastigheten är brandklassade och ditsatta innan ~1970, så kan det finnas asbest i själva dörrarna. Ingen aning dock hur vanligt det var att sätta dit brandsäkra lägenhetsdörrar förr. Men ingen risk om dörrarna plockas ner hela, vilket de lär göra.
WaldenWoods: Plattan och betongen leder fukt. Om du lägger träreglar direkt på det kommer dina träreglar att mögla inom ett par år, beroende på nivå av fuktpåslag. Om du lägger tryckimpregnerade träreglar kommer det att hålla i 10-20 år men sedan börja lukta förfärligt illa. Bästa lösningen: Undvik trägolv på den konstruktionen. Lägg klinkers istället. Näst bästa lösningen: Granab-
snowjim: Jo jag har fått förslag på att limma tidigare men det blir mindre kul om man behöver byta täckskivan eller rent av ta bort den. Har man försänkta skallar så blir det ju inte så farligt i skåpen, dessutom behövs det väl inte merän 8 skruvar totalt för den stora biten.
hempularen: Jag hjälpte min son med köksombyggnadi våras. Det mesta av putsen släppte, utom där en tidigare ägare hade lagat med gipsputs. Jag putsade över ytan med gipsputs. Det blev väl en del hål som jag borde spacklat över en gång till, men det behöver inte vara jättejämnt om man skall kakla, det viktigaste är att inget sticker ut. Gipsputs härdar rätt snabbt. Oftast så gör man ju
Jarlingar: Ja till kökskaklet spelar det väl ingen större roll. Men jag som amatör uppskattar öppettiderna på schönox produkter, ardex upplever jag skinnar mycket snabbare än angivna tider.. Fog tycker jag är samma skit alltihop.. :D
nino: Är det 10x20 du menar? Fasade kanter? 3mm borde bli bra som fog, ska du ha dom i 1/2 stens förband eller rakt? 6mm kam borde bli bra, rakt i kanterna. Hörnbitarna beror lite på... är det fasade plattor och förband så skulle jag köpa till 10x10 plattor i samma serie om det finns och sätta dom som slutbitar om bänken är 60cm, då får man ett snyggt avslut med glaserade kanter hela vägen
ItWasntMe: beror på hur fläkten ser ut och vad som medföljer den. Det följer oftast med metallskenor som man oftast skruvar fast först i sidorna på skåpet och sen skjuter man in fläkten i dem. Är det inte sådan lösning brukar man oftast ha en medarbetare som håller upp fläkten, medans den andre skruvar fast fläkten i underkant (änd trät) på sidostommen. Beror liksom på hur fläkten ser ut
Jesper Dahlberg: Haha ja men jag håller med, det se helt galet ut. De där med ribbor verkar smidigt. Dock så var pusten ca 1cm+ innan o jag har max fått 5mm tjockt nu. Sen är de som någon sa de handlar om skicklighet. Detta var ett tappert försök att göra nåt jag aldrig gjort :) Jag har på sin höjd bredspacklat några väggar och de blev skit bra men långt ifrån så svårt som putsning!! Men men jag
messijah: Tack så mycket! Blev en sida från England, hoppas på snabb leverans bara :)
Jarlingar: På din beskrivning så låter det som att det ska gå utmärkt att göra så :thumbup:
justusandersson: Glömde påpeka att för själva musikupplevelsen är de rumsakustiska förhållandena intressantare. Levande musik kräver längre efterklangstid än vad som är vanligt i bostäder. Framför allt skall man undvika material (textil, stoppningar mm) som absorberar de högfrekventa tonerna för att få en balanserad ljudbild. Golvet med de delvis ofyllda facken kan fungera som membranabsorbenter
fhedstrom: Tjenare! Är ny på forumet så skriver jag något fel eller så så kommentera gärna så jag gör rätt. Jag renoverar en norrlandsvagn för att ha i skogen under jakten. Det är Alu på yttre väggar och tak men det läker in pga den är popnitad och dom släpper. Har tänkt mig lägga takpapp över hela taket sedan ner ca 20cm över kanterna. Går denna att lägga direkt på med klisterkant?
maah: Du kanske kan såga ur golvlisten med en multisåg där sidoväggen på garderoben ska stå? Sedan snyggar du till med latexfog innan du målar.
nino: K39 flyter lika bra men har runt 45min öppentid, perfekt om man är själv och ska spackla lite större ytor
Blwrgrl: [citat] Förstår jag rätt att du inte får använda de bygglovsfria 15kvm? Tänkte om du kunde behålla öppningen och sen sätta dörrarna på utbyggnaden
HandySmurf: Du kan ta renoveringsgips som du skruvar eller limmar upp på väggen, rolla sedan med tex Casco Aquastop och kakla sedan på detta. Kaklet fästs med tex Casco Kakellim. Kakla bör man göra på "dött" material som tex gips så att det inte spricker vid fukt- och temperaturväxlingar.
snowjim: Hej, Jag behöver först och främst byta ut en dörr med karm i vårt 70 tals hus då den behöver öppnas på andra hållet. Samtidigt tänkte jag då byta dörrblad i 4 befintliga karmar. Har kontaktat ett par byggfirmor men de har svårt att leverera dörrblad som passar till de befintliga karmarna. Och den dörren där jag även behöver karm så rekommenderar de lättviktsdörr från Opus
leby: ex denna så kan du använda samma till murning och putsning https://www.byggmax.se/gjutning-och-husgrund/cement-och-bruk/mur-och-putsbruk-b-p0112?gclid=CMeB69bHis8CFaXUcgodmFwG4g
bmw_ixen: Någon som vet vad detta kan vara för typ av grund/konstruktion? Vill helst inte riva mer för att se vad som finns under... Det ser ut som att det är uppbyggt med: Frigolit (minst ett knivblad tjock) Plåt Tryckt regel Regel och vidare uppåt med 95mm regelstomme fylld med frigolit. [bild]
Xellvas: Någon som har något råd angående 145mm mineral och enbart ångbroms? Cellulosan är ju så vansinnigt dyr. Men är det riskfyllt så är det väl inte mer än att bita i det sura äpplet. Har iallafall bestämt mig att riva den sista delen plankvägg med som i nästa helg, blir nog ett bättre slutresultat av det.
Micro: Jag tror du kan ha samma panel som på övriga friggeboden. Har ett vedförråd på långsidan av min friggebod och den panelen har inte tagit stryk ännu på 13år. Är du orolig kan du väl lägga en masonitskiva eller något mellan panelen och veden för att skydda färgen lite.
Stefan N: Du har ju redan prövat att göra fel, testa att göra rätt nu då istället. Vill du inte köra cc30 så måste du armera och flytspackla.
Pohen: [citat] Röken hade jag inte ens tänkt på, men ett bra luftfilter borde fungera. [citat] Några sånna borde göra susen.