Medlem
· Södermanland
· 120 inlägg
Ska låta bygga hus och letar giftfri OSB att sätta bakom gips. Även giftfri golvspån till vindsutrymmet.
Tacksam för tips!
Mvh, Kalle Kiander
Husblogg: www.hemresan.net
Tacksam för tips!
Mvh, Kalle Kiander
Husblogg: www.hemresan.net
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dålig påläst om skivor men råspånt fungerar bakom gipsen, duger kanske som golv i ett vindsutrymme också.
Medlem
· Södermanland
· 120 inlägg
Limmet kan innehålla både isocyanater och formaldehyd. Speciellt i golvspån som har så stor andel lim. OSB:n har bara ett par procent lim, men man vill ju vara på den säkra sidan.
Medlem
· Södermanland
· 120 inlägg
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Nästan allt i byggsvängen som har någon form av bindemedel/lim i sig (framförallt lim, färg och tätningsmassor) innehåller formaldehyd och mycket annat gött som fortsätter frigöras i luften långt efter installation.
Lim vet jag inte ens om det finns något giftfritt bra alternativ till när man talar om bygg? Skulle väl vara spik och skruv i så fall.
Lim vet jag inte ens om det finns något giftfritt bra alternativ till när man talar om bygg? Skulle väl vara spik och skruv i så fall.
Medlem
· Södermanland
· 120 inlägg
Mellanbarn >> Råspont hade funkat, men skulle vilja hitta nåt billigare.
Medlem
· Södermanland
· 120 inlägg
Marcus Sjögren >>
Därför jag försöker hålla nere det så gott det går. Vi bygger t ex med Kebony-fasad, trä som impregnerats på miljövänlig väg och är skyddat mot röta i 30 år utan underhåll.
Färger för inomhusbruk finns ju riktigt bra – och dåliga. Kolla bara det här testet: http://www.testfakta.se/sites/default/files/tittbild_grafik160218_0.pdf
Finns tillverkare som gör formaldehydfri OSB i Danmark vet jag, letar just nu efter nån svensk åf.
Därför jag försöker hålla nere det så gott det går. Vi bygger t ex med Kebony-fasad, trä som impregnerats på miljövänlig väg och är skyddat mot röta i 30 år utan underhåll.
Färger för inomhusbruk finns ju riktigt bra – och dåliga. Kolla bara det här testet: http://www.testfakta.se/sites/default/files/tittbild_grafik160218_0.pdf
Finns tillverkare som gör formaldehydfri OSB i Danmark vet jag, letar just nu efter nån svensk åf.
Intressant... Visst känns det tryggare, speciellt Map små barn, att välja bra byggmaterial. Hur är det med linoljefärg? Eller äggoljetempra?
Håller på med nytt kök i hel furu i stommar och allt, helt annan lukt än IKEA möbler och spånskivegrejjor... Hur stor påverkan det har i längden har jag dock ingen aning om, formaldehyden borde väl klinga av med åren?
Håller på med nytt kök i hel furu i stommar och allt, helt annan lukt än IKEA möbler och spånskivegrejjor... Hur stor påverkan det har i längden har jag dock ingen aning om, formaldehyden borde väl klinga av med åren?
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Linolja och äggoljetempera innehåller inga gifter så länge du inte blandar i terpentin. Fördelen är att terpentinet lämnar färgen otroligt fort, hur länge den kan tänkas fortsätta att lämna färgen vet jag dock inte. Men den behövs som sagt inte heller.
Produkter som diskuteras: "Linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Hur impregnerar man träet miljövänligt?Kalle_Kiander skrev:Marcus Sjögren >>
Färger för inomhusbruk finns ju riktigt bra och dåliga. Kolla bara det här testet: [länk]
Medlem
· Södermanland
· 120 inlägg
Har skrivit om det i bloggen:
http://www.hemresan.net/hemresan/2016/4/25/miljvnlig-trfasad-i-silvergrtt-del-2?rq=kebony
http://www.hemresan.net/hemresan/2016/4/25/miljvnlig-trfasad-i-silvergrtt-del-2?rq=kebony