Ska låta bygga hus och letar giftfri OSB att sätta bakom gips. Även giftfri golvspån till vindsutrymmet.

Tacksam för tips! :)

Mvh, Kalle Kiander
Husblogg: www.hemresan.net

Arkitektonisk ritning av söderfasaden på ett tvåplanshus med flera fönster och vertikala fasadlinjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dålig påläst om skivor men råspånt fungerar bakom gipsen, duger kanske som golv i ett vindsutrymme också.

Vad är det för gift i vanliga skivor ? Vore intressant att veta.

Limmet kan innehålla både isocyanater och formaldehyd. Speciellt i golvspån som har så stor andel lim. OSB:n har bara ett par procent lim, men man vill ju vara på den säkra sidan.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Du skriver kan. Hur vet man då ?

Den gör oftast det, mer eller mindre, iaf formaldehyd. Redovisas i byggvarudeklarationen. Så här kan det se ut för en golvspånskiva från Moelven:

Utdrag ur en byggvarudeklaration som visar formaldehydemissioner för en golvspånskiva, med värden och mätmetoder.

M
Nästan allt i byggsvängen som har någon form av bindemedel/lim i sig (framförallt lim, färg och tätningsmassor) innehåller formaldehyd och mycket annat gött som fortsätter frigöras i luften långt efter installation.

Lim vet jag inte ens om det finns något giftfritt bra alternativ till när man talar om bygg? Skulle väl vara spik och skruv i så fall.

Mellanbarn >> Råspont hade funkat, men skulle vilja hitta nåt billigare.

Marcus Sjögren >>

Därför jag försöker hålla nere det så gott det går. Vi bygger t ex med Kebony-fasad, trä som impregnerats på miljövänlig väg och är skyddat mot röta i 30 år utan underhåll.

Färger för inomhusbruk finns ju riktigt bra – och dåliga. Kolla bara det här testet: http://www.testfakta.se/sites/default/files/tittbild_grafik160218_0.pdf

Finns tillverkare som gör formaldehydfri OSB i Danmark vet jag, letar just nu efter nån svensk åf.

• Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Visst borde väl råspont vara ett alternativ om du ska skruva gips över? Dock ett ganska stort merarbete :p

Redigerat:
J
Intressant... Visst känns det tryggare, speciellt Map små barn, att välja bra byggmaterial. Hur är det med linoljefärg? Eller äggoljetempra?
Håller på med nytt kök i hel furu i stommar och allt, helt annan lukt än IKEA möbler och spånskivegrejjor... Hur stor påverkan det har i längden har jag dock ingen aning om, formaldehyden borde väl klinga av med åren?

M
Linolja och äggoljetempera innehåller inga gifter så länge du inte blandar i terpentin. Fördelen är att terpentinet lämnar färgen otroligt fort, hur länge den kan tänkas fortsätta att lämna färgen vet jag dock inte. Men den behövs som sagt inte heller.

M
Kalle_Kiander skrev:
Marcus Sjögren >>

Därför jag försöker hålla nere det så gott det går. Vi bygger t ex med Kebony-fasad, trä som impregnerats på miljövänlig väg och är skyddat mot röta i 30 år utan underhåll.

Färger för inomhusbruk finns ju riktigt bra – och dåliga. Kolla bara det här testet: [länk]

Finns tillverkare som gör formaldehydfri OSB i Danmark vet jag, letar just nu efter nån svensk åf.
Hur impregnerar man träet miljövänligt?

B
Plyfa borde ha mindre lim än spån?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.