Medlem
· Stockholm County
· 74 inlägg
Tänkte ta upp ett hål och sätta in en skåpdörr i en vägg i köket, men konstaterar att den är extremt stabil, solitt trä som är minst 10 cm tjockt och puts på båda sidor. Men kan den verkligen vara bärande när den står så nära en tjock tegelvägg? A andra sidan, varför så extremt stabil annars? Bara vanlig överdimensionering? Huset är ett radhus från 1909 med tegelväggar som ytterväggar och mellan husen.
Se ritning.
Men kan man vara säker på att den inte är bärande?
Tack!
Se ritning.
Men kan man vara säker på att den inte är bärande?
Tack!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
allt är mer eller mindre bärande i äldre konstruktioner, om du kan ta ned eller ej är ju lite svårt att avgöra. Väggen står i längdriktning så golvbjälkarna lär vila på den så vad som händer är svårt att gissa men samtidigt sitter plankväggar bra ihop, du får väl växla av om du blir osäker
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Instämmer med leby. Golvbjälkarna till övervåningen är sannolikt upplagda och skarvade över de två hjärtväggarna som går på tvären av huset. En plankvägg kan betraktas som en skivkonstruktion som det går att ta hål i utan att något dramatiskt händer. Större öppningar behöver avväxlas med horisontell planka. Frågan är om det är värt besväret. Det blir många säckar puts. Sedan skall man laga det som oönskat fallit ner med rätt putsblandning...
Medlem
· Stockholm County
· 74 inlägg
OK, tack för svar!
Om jag ska ta upp ett hål på 60x80 cm, kan jag då inte bara förstärka väggen med en träbalk ovanför hålet på baksidan av väggen?
Om jag ska ta upp ett hål på 60x80 cm, kan jag då inte bara förstärka väggen med en träbalk ovanför hålet på baksidan av väggen?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jo, men jag fattade det så att även denna yta var putsad. Det bästa är att fälla in en träbalk i planköppningen och hålla den på plats med kraftiga vinkelbeslag. Du kan nog använda virke från det som du sågat bort.
Produkter som diskuteras: "vinkelbeslag"
Vinkelbeslag
Vinkelbeslag är byggkomponenter designade för att stärka förbindelser mellan material i olika vinklar. De erbjuder en robust lösning för att sammanfoga två komponenter i en viss vinkel, vilket säkerställer stabilitet och styrka i
Läs mer
Medlem
· Stockholm County
· 74 inlägg
Aha, såklart, jag sätter en träbalk överst i hålet! Det duger alltså?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Absolut. Väggen är bara sekundärt bärande.
Medlem
· Stockholm County
· 74 inlägg
Men det är lugnt under tiden, tills man får dit balken?
förr så fälde dom in avväxlingen i den närmaste hela planket på sidan av hålet, tänk att du sågar änden på "balken" som är ett liggande plank i typ 30 graders vinkel. gör det på båda sidor åt motsatta håll och sätt den långasidan nedåt. såga ur sidoplankan sågar du motsvarande utan att kapa den helt, visst material skall vara kvar. Vet inte om det gick att förstå? Det blir alltså samma form på "balken" som en hanbjälke.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det som leby beskriver är den absolut bästa lösningen! Den kräver dock en viss snickarfärdighet.
Medlem
· Stockholm County
· 74 inlägg
Stort tack för hjälp! 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden