I ansnitt 6 av Sommar med Ernst bygger Ernst insynsskydd (http://www.tv4.se/sommar-med-ernst/artiklar/bygg-ernsts-fönsterluckor-57b330bdb9a9f6d5fc000709) med något han kallar för "fönsterbågslister" - något jag tolkade som fönsterbåge på löpmeter. Jag lyckas dock inte hitta denna produkt någonstans och just ordet fönsterbågslister finns i stort sett bara på TV4.se när jag googlar det (...och nu på ByggaHus.se...). Vet någon om denna produkt existerar och vad den i så fall heter utanför TV4?

Redigerat:
Kärt barn med många namn.

Googlade på "skumlist fönster" finns här tex

Mja, nu var det ju inte tätningslister som Ernst byggde fönsterbågar av... ;-)
Det är närmast den träprofil som en fönsterbåge består av som jag efterfrågade...

Ja ha, :o

Då måste du mena glaslister?
Dessa finns i plast, trä, plåt alu/stål. Och klär in fönstret.
Google får massor av svar, tex denna.

Dessa produkter är ju inte helt vanligt förekommande.
De flesta köper nya fönster.

Mja, kanske... om jag googlar glaslist hittar jag dock mestadels lister av tunnare virke som man sätter fast glaset med i en redan existerande fönsterbåge - inget som man bygger upp själva fönsterbågen av. Titta gärna på inslaget jag bifogade i första inlägget så förstår du nog vad jag menar.
Det är visserligen ganska lätt att fräsa valfri profil själv ur planhyvlat virke ca 30x50 mm med hjälp av en handöverfräs men finns det på marknaden till ett överkomligt pris är det ju onekligen smidigare...

• Gilla
snickrande_tanten
  • Laddar…
K
Jag har haft denna tråd på bevakning för jag skulle också vilja köpa likande lister. Har aldrig sett det i någon affär men tänker att det inte borde bli vansinnigt dyrt att köpa på ett snickeri.

Annars kan man ju som sagt själv fräsa dem ur ett stycke trä

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.