Byggmaterial & Byggteknik
AlfredJ: Tack Då kör jag på med fler läktbitar och gör bara lite luftkanaler 👍
verktygsgurun: Lämna mått o skiss på profilen till en plåtslagarfirma. Skulle gissa på ca 200:- för en sån plåt. Dubbla priset om du vill ha i rostfritt.
hanchen: Hej, Renoverar ett garage som är byggt av leca och lättbetong(?) Gräs, jord och tjärpapp har avlägsnats från takets utsida. Har några frågor... Behöver all tjära tas bort innan renovering? Om ja, hur görs det lättast? Vad för bruk bör användas för att täta fogarna mellan betongblocken och där det släppt från takets insida? [bild] Tak utifrån [bild] Tak inifrån Tack på
vanpire: Jo den behöver fästas nedtill också tänker jag. Två skruv per vangstycke skulle jag tro. Vad har du under parketten? Om det är betong så räcker det väl med några bra pluggar.
AndersPS: De fungerade mycket bra. Tunga som tusan är de dock, så var beredd på det när du ska lyfta dem. Det är också omöjligt att skruva med vanlig gipsskruv, jag köpte mina skivor på Beijer och de hade en specialskruv som var till just dessa skivor - som de skulle få leverans på om några månader (när jag köpte mina skivor). De rekommenderade en typ av hårdgipsskruv som var helt
Magnus Larsson: luktar det tjära eller så? Om det är riktigt oljigt kan du ju ta den gröna avfettningen, den där som är till för att lösa upp asfaltsfläckar och så på bilen. Den brukar bita på det mesta :)
HIO-Gurra: Byggde ett Willab Garden hus 25 M[SUP]2 regelverk i trå, ej impregnerat. Byggaren satte stommarna 5"x 5" på en tjärpapp på betongen och kaklade golvet runt om. Efter en vinter ser jag att detta kan inte vara rätt, då vätan kryper in i stommarnas nedre delar och upp i bärande konstruktionen, som spricker och färgen lossnar. [bild] [bild] Har sprutat utsatta delar med klorin för att
Ganescha: Håller på att olja in min altan, har i dagsläget använt 3 burkar Elite ädelträ olja än så länge. Dessa kostar ju en slant och jag har hälften av altanen kvar att olja in. Det blir totalt 6 burkar av den oljan som kostar runt 300:- stycket. Dyrt! Men oljan är bra. Tänkte försöka spara några 100 lappar och såg att Byggmax har pigmenterad olja för 139:-. Detta är halva priset men
axn: Fungerar det inte att ta upp ett lite mindre hål först och trycka undan plasten? Då kan du sedan ta upp stora hålet utan att skada plasten och får större möjlighet att täta på ett bra sätt. Mvh, Magnus
klaskarlsson: När det gäller antal säckar osv finsn en bra tråd här: https://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/172946-hur-manga-liter-betong-far-man-pa-25kg-sack.html Eftersom du bara skall ha en arbetsbänk så tror jag inte 5 cm med armeringsnät borde vara ngt problem vad gäller hållfasthet... /K
Anonymiserad 134940: Åter igen tack, du gjorde min dag (och helgen då jag ska sätta igång! :D)
leby: Ok, då är lasten inte lika stor men den bär fortfarande en heldel. Bl.a. Väggen ovanför. Det lär inte rasa utan stämp men du riskerar åtminstone sprickbildningar i fasaden.
Dcaprio: Hej! Jag ska bygga mig en högtalarkabinett till en gitarr förstärkare. Jag ska betsa den mörk sen och vill då helst inte ha några (så lite som möjligt) defekter på skivorna. Är det någon som har erfarenhet av http://www.bygghemma.se/utomhus/bygg/skivmaterial/plywood/plywood-bjork-bb-och-bb-4-24-mm/p-176293-176299 Hur är dom i kvalitet? Eller har ni något annat tips på ställen som
Victor Ericsson: Har gjort en bänkskiva i betong och behöver slipa till undersidan lite där jag ska limma diskhon och även ytterkanten lite. Undrar vilken metod jag ska använda? Funderade på en excenterslip men verkar svårt att hitta slippapper för betong och fått råd om flexslip men verkar så svårt att använda. Men funderar på en fil för att jämna till det sedan slipa för hand? Någon som gjort
Anonymiserad 134940: Jag var otydlig! tanken är att röja ut allt och göra om inkl nytt fall i sådana fall.
Stefan N: Det kommer ta längre tid att torka och inte helt optimalt ur hållfasthet men det kommer bli bra till slut.
Chrissofsweden: Fy f-n vilket skitgöra/hantverk det här var :p Det var väldigt svårt så att säga med milda ord. [bild]
ItWasntMe: Sven, sorry men det där var nog det dummaste jag hört på länge. Gips är verkligen inte en riskkonstruktion, utan helt proffessionellt fackmanna mässigt utfört.
AXS: Gipsputs är mitt förslag framför husfix, då det är smidigare att arbeta med samt lättar att slipa. Lycka till!
toolman77: OSB som är 1198 bred ska läggas med glipa för att inte göra sprickor i väggen när de rör sig med årstidsernas fuktväxlingar
Kicken: Svaren var lika luddiga som frågan :) Det verkar som hårda gipskivor inte används så mycket i Sverige?! Här i Finland så avänds extra hårda gipsskivor (så kallad EK) ofta när man vill ha en tåligare vägg tex i garage, men det är inte så vanligt med OSB under gipsen. Utan att tänka över skivvalen destu mer så har jag använt hård gips + OSB i huset, eftersom om man är "seriös"
shieldfire: Standardmetoden för timmerhus brukar annars vara att täta mellan stockarna med lindrev, kanske beroende på hur gammalt huset är.
dsub: Gör en flotte och bygg bastun på den och förtöj den längst ut, då är den en båt och inte en byggnad har jag gör mig.
Novisfixaren: Förresten häftade jag byggplast på toppen av fasade för att hindra regnvatten ner i isoleringen i väggen när inte taket var monterat. Bör jag ta bort plasten eller kan jag låta den sitta?
Pumba: Är det inte bara att plocka bort fönsterbrädan och sen palla under elementet och försiktigt plocka bort ett fäste, gips och tillbaka med fästet? Du får ju ändå ha 2 delar på gipset.
fremax: Att ta hjälp av familj och vänner gör inte alltid att det går snabbare... Med vänlig hälsning, fremax
Ganescha: Intressant, den får man prova. Känns lite drastiskt att behöva byta ut panelen.