4 224 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Rödgrund på Leca, måste man putsa dagen efter?
Har murat en fråstående kompost av Leca och ska putsa den. Har köpt rödgrund A och putsbruk B. Första gången jag både murar och putsar, känns som ett förlåtande första projekt att misslyckas med 
1. Jag har läst att man ska putsa med B dagen efter man grundat med A. Måste man det eller kan jag vänta till nästa helg?
2. Måste jag putsa med rödgrund under mark också? Vad hjälper det?
3. Som kantbeklädnad tänkte jag köra trä. Måste den slutta eller kan den vara ligga horisontellt?
1. Jag har läst att man ska putsa med B dagen efter man grundat med A. Måste man det eller kan jag vänta till nästa helg?
2. Måste jag putsa med rödgrund under mark också? Vad hjälper det?
3. Som kantbeklädnad tänkte jag köra trä. Måste den slutta eller kan den vara ligga horisontellt?
Produkter som diskuteras: "kompost"
Kompost 200 liter mörkgrå Biolan
Effektiv året-runt-kompostering
6 205 kr inkl moms
Läs mer
1. En vecka är ok.
2 Om du ändå har rödgrund över så gör det. Rödgrund är en vidhäftare som egentligen är till betongytor som man vill putsa. För att minska risken för bom.
3.Sluttar den så borde träet hålla längre.
2 Om du ändå har rödgrund över så gör det. Rödgrund är en vidhäftare som egentligen är till betongytor som man vill putsa. För att minska risken för bom.
3.Sluttar den så borde träet hålla längre.
Medlem
· Västra Götaland
· 170 inlägg
Perfekt att du startade denna tråd nu, ska göra samma nu i höst. Skriv gärna lite hur det blev å om du har några tips.
Absolut!jostsweden skrev:
Kan ge tips direkt
* Gräv djupare än vad du tror. Jag fick bara plats med 5cm grus på ena sidan, vilken gör avvägningen svår och gör att det kan sätta sig efter tjäle
* Gräv bredare än du tror. Jag grävde typ 30cm brett, vilket straffar sig nu när jag ska putsa för vissa ställen ligger det dikt. Får peta ner lite hjälpligt och gräva ut lite mer på andra.
* Sätt upp ordentliga stöttor så du kan spänna snöre bredvid det du murar, oavsett hur litet projekt. Blir en hel del manuellt jobb annars per sten för att det inte ska börja "driva"
* Köp självavvägande laser för justering av höjd mha några mm extra bruk där det behövs om det diffar.
* Efter jag murat klart kom jag fram till att det omöjligen kan spela roll om det diffar 8-10mm mellan den högsta och lägsta punkten. Det ska ju på minst 10mm puts OCH kantskydd överst som man kan höja där det behövs. Min diff blev typ 3mm... jävligt onödig precision
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden