Renoverare
· Östergötland
· 76 inlägg
Hej, jag funderar på att bygga ett badrum där det innan varit trägolv ovanpå ett mellanbjälklag av betong där vi har en källare under. Då undrar jag hur jag ska göra för att fylla ut de 250mm som blir under för jag kan väll inte ha kvar de gamla reglarna under på grund av tätskiktet i badrummet.
Tack på förhand
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack på förhand
Renoverare
· Östergötland
· 76 inlägg
Kanske det, rummet är 14 kvadrat. Ett annat problem är hur mycket tål bjälklaget så jag vågar inte kasta in för många ton.
Renoverare
· Östergötland
· 76 inlägg
Eps betong väger 450 kg kubiken. Men kan man fylla med cellplast eller liknande och sen flyta med flytspackel?
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
varför kan man inte ha reglar under tätskiktet?
Renoverare
· Östergötland
· 76 inlägg
Blir det inte fukt mellan betongen och tätskiktet? Hade varit absolut smidigast med en trästomme
Cellplast + EPS-betong + ett tunt lager flytspackel borde fungera. Alt flytspackel direkt på cellplast. Jag kan inte säga exakt hur tjocka lager av varje men kanske 20 cm cellplast och 5 cm flytspackel?
Kom ihåg att cellplast är billigt, men EPS-betong och flytspackel är dyrt.
Jag hade inte gjort en trästomme i ett badrum om man kan slippa. Om det skulle bli fuktproblem så tål den oorganiska konstruktionen fukten mycket bättre.
Kom ihåg att cellplast är billigt, men EPS-betong och flytspackel är dyrt.
Jag hade inte gjort en trästomme i ett badrum om man kan slippa. Om det skulle bli fuktproblem så tål den oorganiska konstruktionen fukten mycket bättre.
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
såklart är det så men det finns badrum i hus gjorda helt av trä också så jag ser inte riktigt problemet.
Om det blir problem med golvbrunnen, vilket är det vanligaste felet i ett våtrum, så påverkas en träkonstruktion mycket mer av fukten från ett läckage än en betongkonstruktion. Är badrummet felfritt blir det såklart inga problem, oavsett konstruktionstyp.
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
jo jag förstår poängen men det verkar ju långsökt att försöka utesluta trä bara för att det ruttnar mer än annat. Isåfall skulle man ju bygga alla badrum i prefab betongburkar om ytskiktena är så dåliga.
Klicka här för att svara