L
Går i planerna att riva vårt gamla garage och bygga ut huset över garaget. Frågan är om jag på ett enkelt sätt kan ersätta den gamla grunden med en ny ovanpå.

Har försökt illustrera allt nedan. Den röda plattan är vår gamla garageplatta. Jag tänkte bygga ut den dels helt mot huset men även ytterligare bakåt. När jag höftar så har jag ca 30cm att bygga på ovan den nuvarande garageplattan för att nå husets höjd. Hade det varit prismässigt klokt att bygga med högre kantelement dör det idag inte finns något, för att sedan ha mindre över garaget.

Andra frågan är dragning av avlopp. Har markerat i orange där avloppet går ut ur huset idag. Har även markerat i grönt där jag tänker att jag kan lägga ytterligare från en ny toalett.

Hade velat dra det så här snett för att slippa bila garageplattan genom hela. Är detta en okej lösning eller får jag för många krökar??

Tacksam för inputs på detta.

3D-illustration av ett hus med markerade områden för garageplatta och avloppsdragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

L
Ingen expert som sitter en söndag eftermiddag och ändå inte har annat för sig?

Avloppet är inget problem, kommunen kanske vill veta att du utökat avloppet (om det är kommunalt)
Att ha två plattor på varandra kan vara ett problem om man inte paddat noga.
Hur gör du med takavvattningen.

Jag har på ett ställe två plattor på varandra men det är en massa grus mellan och jag har inte sett något problem.

Protte

L
prototypen skrev:
Avloppet är inget problem, kommunen kanske vill veta att du utökat avloppet (om det är kommunalt)
Att ha två plattor på varandra kan vara ett problem om man inte paddat noga.
Hur gör du med takavvattningen.

Jag har på ett ställe två plattor på varandra men det är en massa grus mellan och jag har inte sett något problem.

Protte
Tack för dina inputs. Är inte riktigt färdig med hur utbyggnaden skall se ut men en tanke är att bygga snedtak ner från befintligt hus. Då kommer detta gå ner där garagets gamla rör ligger. Får nog byta även dessa. Det ligger inga sådana rör mellan huset och garaget då allt gått ner på framsidan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.