3 655 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Innertak för CC150cm? Råspont?
Vill sätta liggande panel upp i nock mellan takstolarna men då takstolarna varierar i höjd och jag vill tappa minsta möjliga takhöjd innebär det att brädorna hamnar mellan takstolarna och inte fortsätter vidare till nästa takstol, längden på varje bräda blir upp emot 150cm (120 - 150cm) utan något stöd på mitten.
Tittade på vanliga panelbrädor men de skulle inte klara detta C/C, finns det något annat jag kan använda utan att behöva regla ner taket? Är råspont bättre? Det ligger ju råspont med samma CC ovanför takstolarna men då är de iof spikade i flera stolar och förskjutna skarvar osv.
Det är inget ovanför som trycker mot innertaket så det skall bara bära upp sin egna tyngd utan att bågna.
Tittade på vanliga panelbrädor men de skulle inte klara detta C/C, finns det något annat jag kan använda utan att behöva regla ner taket? Är råspont bättre? Det ligger ju råspont med samma CC ovanför takstolarna men då är de iof spikade i flera stolar och förskjutna skarvar osv.
Det är inget ovanför som trycker mot innertaket så det skall bara bära upp sin egna tyngd utan att bågna.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Är det meningen att de skall hålla isolering på plats också?
Jag tror att det är vanligt att man sätter upp "falska takstolar" för den typen av byggen, alltså en klenare takstol mellan de riktiga, som bara skall bära innertaket. För att få ett rimligare cc avstånd.
Jag tror att det är vanligt att man sätter upp "falska takstolar" för den typen av byggen, alltså en klenare takstol mellan de riktiga, som bara skall bära innertaket. För att få ett rimligare cc avstånd.
Panel som är 22 mm eller mer klarar det.
Beställde sån panel för många år sedan på ett bygge jag var på.
Beställde sån panel för många år sedan på ett bygge jag var på.
Det skall funka. Men tänk på att råspont inte är den bästa kvaliteten på virke.
Många knaggar och allmänt dåligt virke.
Många knaggar och allmänt dåligt virke.
Ja det gäller väl att kvistlacka och måla innan montering, skulle resultatet bli dåligt borde man väl efteråt kunna sätta tunnare takbrädor/skivor direkt på råsponten i så fall?verktygsgurun skrev:
Menade snarare att det är knaggar som har ramlat ur. Dvs hål i råsponten.
Aha, ja det kan ju se sådär ut om det blir massa hål.. Jag får testa helt enkelt och försöka plocka "fina" plankor.
Borde väl funka att sätta panel mot råsponten om det kreisar eller börjar det bågna då?
Borde väl funka att sätta panel mot råsponten om det kreisar eller börjar det bågna då?
Klicka här för att svara
