4 895 läst ·
15 svar
5k läst
15 svar
Hjälp med förstärkning av träbjälkar
Sida 1 av 2
Lägger tråden här med, om jag postat i fel forum:
I min badrumsrenovering upptäckte jag vid uppbrytning av golvet att två av golvbjälkarna jackats ur och att avloppsröret dragits rakt igenom. Huset är byggt 1920 och det är dimension 250 x 150 på balkarna. Spännvidden vet jag inte eftersom dom försvinner in under dörren, men över tre meter iaf. Badrummet är på andra våningen, och de är de två mellersta av totalt fyra balkar i rummet som är urholkade. Urholkningen är ca: 50 cm från ytterväggen. Kvar av balkarna är kanske endast 5-6 cm undertill. Det är cc60 mellan balkarna.
Jag förstår ju att detta måste stärkas upp på något sätt, då det dels skall flytas och läggas klinker, och skall ställas badkar ovanpå. Men hur? Problemet är att ett 110-rör måste gå genom bjälkarna. Jag kommer alltså inte åt att fälla in en ny regel bredvid de skadade, om inte även den jackas ur eftersom röret går nästan hela vägen utmed väggen. Kortla hjälper vad jag förstår inte mot denna typ av problem.
Tanken jag har är någon form av metallplattor som spikas/skruvas på utmed sidorna på balkarna, med utrymme för röret att gå genom. Dessa skulle då vara runt en meter långa. Problemet som jag ser det är att de där röret går genom inte kan vara bredare än 50mm. Skulle detta kunna hålla? Och var man får tag på något sådant?
Vet ni hur man löser sådant här tas förslag tacksamt emot andra förslag.
Lite bilder:


I min badrumsrenovering upptäckte jag vid uppbrytning av golvet att två av golvbjälkarna jackats ur och att avloppsröret dragits rakt igenom. Huset är byggt 1920 och det är dimension 250 x 150 på balkarna. Spännvidden vet jag inte eftersom dom försvinner in under dörren, men över tre meter iaf. Badrummet är på andra våningen, och de är de två mellersta av totalt fyra balkar i rummet som är urholkade. Urholkningen är ca: 50 cm från ytterväggen. Kvar av balkarna är kanske endast 5-6 cm undertill. Det är cc60 mellan balkarna.
Jag förstår ju att detta måste stärkas upp på något sätt, då det dels skall flytas och läggas klinker, och skall ställas badkar ovanpå. Men hur? Problemet är att ett 110-rör måste gå genom bjälkarna. Jag kommer alltså inte åt att fälla in en ny regel bredvid de skadade, om inte även den jackas ur eftersom röret går nästan hela vägen utmed väggen. Kortla hjälper vad jag förstår inte mot denna typ av problem.
Tanken jag har är någon form av metallplattor som spikas/skruvas på utmed sidorna på balkarna, med utrymme för röret att gå genom. Dessa skulle då vara runt en meter långa. Problemet som jag ser det är att de där röret går genom inte kan vara bredare än 50mm. Skulle detta kunna hålla? Och var man får tag på något sådant?
Vet ni hur man löser sådant här tas förslag tacksamt emot andra förslag.
Lite bilder:


Du bör förstärka med stålprofil uppe och nere på bjälkarna på bägge sidor, dvs både över och under rören och till höger och till vänster om bjälkarna..
De bör gå en bra bit förbi "urjackningen", troligen måste du gå in i det angränsande rummet för att kunna förankra profilerna tillräckligt.
De bör gå en bra bit förbi "urjackningen", troligen måste du gå in i det angränsande rummet för att kunna förankra profilerna tillräckligt.
anaitis skrev:
Usch... Nu blir jag ledsen
Men du menar att detta inte räcker? :S
Då jag förstod att det var för komplicerat för att reda ut själv tog jag hem en konstruktör igår som kikade på det. Han skulle räkna på det och återkomma idag. Kommer han inte på en lösning med mindre än att det skall rivas parkett etc, så kommer jag förmodligen dra röret under balkarna istället genom att bygga en liten kulvert i kökstaket och gå upp i badrummet, på andra sidan balkarna. Därefter förstärka de sågade balkarna på något sätt utan att behöva tänka på rörgenomföring.
Det blir kulvert under kökstaket. Konstruktörerna räknade och kom fram till att det nog skulle gå att fixa till nån speciallösning på nåt sätt, men att det skulle krävas mer räknande för att vara säker, samt att det är svårt att förutsäga hur bra det blir. Han rådde mig att köra på kökslösningen om jag var villig att göra ingreppet. Jag går alltså av från stammen i köket, och går utmed kökstaket och upp i badrummet på andra sidan balkarna. Därefter bygger jag in röret. Återkommer med bilder efter helgen.
Om man bara funderar en bit till på lösningen med stålprofil.
Kunde inte två stycken U-balkar vars bred är lika som reglen kunna fungera. Typ 1m på vardera sida om urjackningen.
Då skulle U-et ligga ovanpå och under regeln, bultas med vagnsbult rakt igenom?
Kunde inte två stycken U-balkar vars bred är lika som reglen kunna fungera. Typ 1m på vardera sida om urjackningen.
Då skulle U-et ligga ovanpå och under regeln, bultas med vagnsbult rakt igenom?
Produkter som diskuteras: "vagnsbult"
Vagnsbultar
Vagnsbultar är specialdesignade bultar som ofta används i konstruktion och mekaniska sammanhang för att fästa objekt tillsammans. De har en rund eller fyrkantig hals som hjälper till att förhindra att bulten roterar när muttern dras åt. De
Läs mer
Jodå, men det är nog svårare att få plats över och under bjälken, enklare på sidorna.corre skrev:
Sen är säkert U-balk overkill.
Medlem
· Blekinge
· 12 230 inlägg
Lyftar denna tråd eftersom jag har ett liknande problem. Träbalkar under blivande badrumsgolvet, en gammal fuktskada som har ätit upp lokalt 2 cm på ovansida balkarna, på en sträcka av 40 cm, nära väggen. Allt känns torrt nu. Jag vet att badrummet har lagts om efter fuktskadan. Spännvidden 3,7 m.. Ingen rörgenomföring. Balkarna är 2"x8", cc 50.
Ovanpå har legat ett spontat trägolv, flyt+klinkers, helt utan problem. Nu ska det bli golvspån 22, flyt , klinkers.
Självklart karvar jag ur det mjuka kexet som tandläkaren. Vad ska jag göra sedan?
a) Inget.
b) Byta balk. Ett större ingrepp som känns overkill
c) Förstärka. Men med vad då? Spikbleck? Kompisbalk, 2"x8", 2 m längd? Plywoodremsan skruvlimmad på sidorna?
Ovanpå har legat ett spontat trägolv, flyt+klinkers, helt utan problem. Nu ska det bli golvspån 22, flyt , klinkers.
Självklart karvar jag ur det mjuka kexet som tandläkaren. Vad ska jag göra sedan?
a) Inget.
b) Byta balk. Ett större ingrepp som känns overkill
c) Förstärka. Men med vad då? Spikbleck? Kompisbalk, 2"x8", 2 m längd? Plywoodremsan skruvlimmad på sidorna?
Medlem
· Blekinge
· 12 230 inlägg
Två grannar.