Hej,
vet inte om jag valt tråd här.
Vi har en godkänd kakelugn men där skorstenen inte är godkänd. Vi ska därför sätta in rör i skorstenen och fylla med vermiculite. Skorstenen är ca 6m hög och de ska även sätta fast ca 15 taksteg. De behöver inte plocka ner kronan på kakelugnen utan kan gå in från andra våning.
Vi har fått två priser, ett på ca 9 000kr och ett på 15 000kr (Alla efter rot).
Vi blev lite misstänksamma när det skiljde så på priserna.
Har någon annan gjort något liknande, vad betalade ni?

Tack!

Nackdelen med insatsrör är ju att du inte får ut så mycket värme i murstocken.
Finns väl olika insatser tror jag?
Jag drog i en rostfri slang, fäste ett rep i änden på röret/slangen och släppte ner i pipan, sen stod en nere i källaren och drog samtidigt som jag matade på uppe på taket, tror det var ca 9m med en böj i pipan, gick precis ner till där jag skulle mura in stosen.

Finns en bra tråd här som heter "egen glidgjutning godkänd" där finns massor av tips på att dra /foga om pipan invändigt, kanske vore nåt om du vill lägga ner eget arbete, då får man fortfarande den sköna värmen från murstocken

Tack för svar!

Vi har dock bestämt att inte glidgjuta i denna skorsten då vi inte kommer använda denna kakelugn i stor omfattning. Annars tycker jag också det verkar som det bästa alternativet!

Vi fick in ett rör till vår kakelugn. Tror att det bara är 150mm då det var en träng kanal. Då, för 7 år sedan kostande ca 1100/m och vi hade ca 7m till toppen. Detta var före Rotens tid. Och ja, det var vitt. Möjligen fick ett paketpris då de gjorde om två pipor på samma gång.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.