Hej ska precis börja montera OSB-skivor i mitt garage där det är reglat 45x45 som ett installationsskikt. Det är 250 i takhöjd så m.a.o behövs det kapas in en remsa av OSB, jag har då kommit fram till att jag måste lägga OSB skivorna för att remsan jag kapar in ska ha något att fästa i. Men för att det ska stämma skulle jag behöva höja upp första OSB-skivan (den mot golvet) till mitten av första regeln d.v.s c:a 22-23mm från golv. Fungerar detta, eller blir glappet ner mot golvet för högt då?
Om detta är ok, kan jag då när jag monterar gips dra ner den förbi glappet på OSB skivan och köra ca 10mm glapp ner mot golvet med gips?
Hoppas ni förstår min fråga.
mvh
Jesper
Om detta är ok, kan jag då när jag monterar gips dra ner den förbi glappet på OSB skivan och köra ca 10mm glapp ner mot golvet med gips?
Hoppas ni förstår min fråga.
mvh
Jesper
Renoverare
· Näverkajakens födelseort
· 797 inlägg
Det finns ju osb som är 2500 långt, det är ju lättare att köra med det
Renoverare
· Näverkajakens födelseort
· 797 inlägg
Det går inte att lämna tillbaka dem då?
Tjänar båda tid och material om du kan köra med hela skivor
Tjänar båda tid och material om du kan köra med hela skivor
Nu har jag monterat osb och det blev att kapa in en remsa längst upp. Gipsen kommer jag däremot att inhandla i 2500 för att slippa remsa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej.
Rätt vanligt att man lägger osb på det viset du gjort när man ska sätta gips över. Antingen lägger man dem som du gjort, eller så gör man stående skivor men att man förskjuter skarven så att skarven där osb möts hamna i mitten bakom gipsskivan.
Så har faktiskt inte gjort ngt fel att göra så. Man lägger dem eller har dem stående beroende på vilket som passar bäst/går snabbast. Så det är bara att tuta och köra. Därmot skall gipsen så klart köpas i rätt höjd så du slipper skarva. Och nu när du har osb bakom, så börjar du med gipsen i mitten över dörrhålet/fönster (sågar ur för hålet när halvan är skruvad med en kasserad fogsvans aka grisgipssågen) och sen utgår från det och utåt mot sidorna. Kom igåg att väga in första skivan i lod med passer. När du börjar med gipset i mitten från dörrhålet kommer du slippa sprickor framöver i tapet eller färg, samt att det blir lättare att sätta dörrfodret.
mvh / snickare
ps ser bra ut med osb´n .
Rätt vanligt att man lägger osb på det viset du gjort när man ska sätta gips över. Antingen lägger man dem som du gjort, eller så gör man stående skivor men att man förskjuter skarven så att skarven där osb möts hamna i mitten bakom gipsskivan.
Så har faktiskt inte gjort ngt fel att göra så. Man lägger dem eller har dem stående beroende på vilket som passar bäst/går snabbast. Så det är bara att tuta och köra. Därmot skall gipsen så klart köpas i rätt höjd så du slipper skarva. Och nu när du har osb bakom, så börjar du med gipsen i mitten över dörrhålet/fönster (sågar ur för hålet när halvan är skruvad med en kasserad fogsvans aka grisgipssågen) och sen utgår från det och utåt mot sidorna. Kom igåg att väga in första skivan i lod med passer. När du börjar med gipset i mitten från dörrhålet kommer du slippa sprickor framöver i tapet eller färg, samt att det blir lättare att sätta dörrfodret.
mvh / snickare
ps ser bra ut med osb´n .
Redigerat:
Om gipsen ska spacklas så blir det ett stort merarbete att spackla horisontalskarvar utan fals. Det är definitivt inte värt det för att spara 20 kr per skiva.shomakie skrev:
Produkter som diskuteras: "gipsskruven"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer