Hej ska precis börja montera OSB-skivor i mitt garage där det är reglat 45x45 som ett installationsskikt. Det är 250 i takhöjd så m.a.o behövs det kapas in en remsa av OSB, jag har då kommit fram till att jag måste lägga OSB skivorna för att remsan jag kapar in ska ha något att fästa i. Men för att det ska stämma skulle jag behöva höja upp första OSB-skivan (den mot golvet) till mitten av första regeln d.v.s c:a 22-23mm från golv. Fungerar detta, eller blir glappet ner mot golvet för högt då?

Om detta är ok, kan jag då när jag monterar gips dra ner den förbi glappet på OSB skivan och köra ca 10mm glapp ner mot golvet med gips?

Hoppas ni förstår min fråga.

mvh
Jesper

• Gilla
Nordinp
  • Laddar…
Det ska inte vara något problem. Eventuell glipa täcks av fotlist i passande höjd …

Det finns ju osb som är 2500 långt, det är ju lättare att köra med det

• Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Montera osb skivorna stående och med 250 längd får du inga remsor.

Absolut den bästa idén om jag inte redan köpt skivorna på byggmax och dom hade inte 2500 så jag tänkte att det inte fanns.

Det går inte att lämna tillbaka dem då?
Tjänar båda tid och material om du kan köra med hela skivor

Finns 2500 långa gips med. :)

Nu har jag monterat osb och det blev att kapa in en remsa längst upp. Gipsen kommer jag däremot att inhandla i 2500 för att slippa remsa.

Vägg med nyinstallerade OSB-skivor och en smal kapad remsa högst upp, samt en stege i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

OSB-skivor monterade på vägg med en remsa i takhöjd, byggmaterial syns i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
husgrunder
  • Laddar…
Tänk på att de skiljer 20 kr mellan 2.4 och 2.5 gipsen. Jag köpte 2.4m o sen gjorde jag remsor längst ner av en annan skiva. Istället för att lägga 80kr skivan kontra 60kr för 2.4m. Bara ett tips. Många bäckar små 😉

Få skarvar är bäst, men nu hade du som sagt redan köpt dom.

Om någon missat det: Byggmax har gips 2500 men OSB bara i 2400
Dåligt!:thumbdown:

• Gilla
husgrunder
  • Laddar…
Hej.
Rätt vanligt att man lägger osb på det viset du gjort när man ska sätta gips över. Antingen lägger man dem som du gjort, eller så gör man stående skivor men att man förskjuter skarven så att skarven där osb möts hamna i mitten bakom gipsskivan.
Så har faktiskt inte gjort ngt fel att göra så. Man lägger dem eller har dem stående beroende på vilket som passar bäst/går snabbast. Så det är bara att tuta och köra. Därmot skall gipsen så klart köpas i rätt höjd så du slipper skarva. Och nu när du har osb bakom, så börjar du med gipsen i mitten över dörrhålet/fönster (sågar ur för hålet när halvan är skruvad med en kasserad fogsvans aka grisgipssågen) och sen utgår från det och utåt mot sidorna. Kom igåg att väga in första skivan i lod med passer. När du börjar med gipset i mitten från dörrhålet kommer du slippa sprickor framöver i tapet eller färg, samt att det blir lättare att sätta dörrfodret.
mvh / snickare

ps ser bra ut med osb´n .

Redigerat:
  • Gilla
heiden78
  • Laddar…
Okej, jag hade tänkt börja i ett hörn, men det var ju ett bra tips att börja vid dörr/fönster, så då gör jag det.

• Gilla
micke85
  • Laddar…
shomakie skrev:
Tänk på att de skiljer 20 kr mellan 2.4 och 2.5 gipsen. Jag köpte 2.4m o sen gjorde jag remsor längst ner av en annan skiva. Istället för att lägga 80kr skivan kontra 60kr för 2.4m. Bara ett tips. Många bäckar små 😉
Om gipsen ska spacklas så blir det ett stort merarbete att spackla horisontalskarvar utan fals. Det är definitivt inte värt det för att spara 20 kr per skiva.

Jeppe, glöm bara inte att du börjar mitt ovanför :)

Ska komma ihåg!

Btw vilken längd på gipsskruven blir lämplig?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.