När man sätter OSB-skivor vid en dörr kan man då sätta skarven i dörrlinjen om man sedan låter gipsskivan gå in över dörren och skarvas där?
När man har OSB-skivor bakom kan man då skarva gipsskivorna på andra ställen än över reglarna?

På andra frågan: Ja

Första: Gipset ska vara i nivå med karmen, så du kan sätta ett foder på karmen som täcker skarven mellan gips och karm.

Och välkommen till forumet, glömde jag :)

Tack, men första frågan blev jag inte klar över.
Jag undrar om man kan skarva bakomliggande OSB-skivor just i dörrlinjen och det bara är gipsen som behöver omslutas av dörren?

Femulen skrev:
Tack, men första frågan blev jag inte klar över.
Jag undrar om man kan skarva bakomliggande OSB-skivor just i dörrlinjen och det bara är gipsen som behöver omslutas av dörren?
Svårt att förstå vad du menar?

Jag förstår hur du menar. Egentligen är det bara gipset som behöver omsluta karmhörnet. Om jag skall vara alldeles ärlig brukar jag främst se till att antingen plyfan eller gipset omsluter hörnet. Rent generellt undviker jag generalskarvar. Brukar fungera för mig.

• Gilla
Pielstick
  • Laddar…
Bygger en mellanvägg och klär hela väggen med osb-skivor. När jag kommer fram till dörren skulle jag vilja skarva osb-skivan på samma regel som dörren ska fästas i. Jag får alltså en osb-skarv i dörrlinjen ovanför dörren. År detta ok om jag lägger gipsskarven sedan i mitten ovanför dörren.?

Med svaret ovanför tolkar jag det som ett ja.

Redigerat:
Nu förstår jag. Det tycker jag att du kan göra. Är du orolig, så limma den osb:n med vitlim mot regeln, så kommer det blir styvt så det räcker.

Aha och visst går det att göra så men det går ju också att börja med osb,n så att den skarvas i mitten på dörren och bygga utåt.
Jag tar inte lika stor hänsyn till var reglarna finns vid gipsning på osb men kan jag så lägger jag gipsen omlott.

nimhed skrev:
Nu förstår jag. Det tycker jag att du kan göra. Är du orolig, så limma den osb:n med vitlim mot regeln, så kommer det blir styvt så det räcker.
Finns det någon som struntat i skruv och limmat skivor?
Skulle vara praktiskt och snabbarbetat, flygplan limmas ju.

Jag upplever att OSB nästan har lite vax-aktig yta och skulle inte alls lita på enbart limning av OSB. Och därmed inte på limning av gipsskivor på OSB-skivor.

Jag har limmat renoveringsgips, men det sparar just ingen tid, eftersom man måste sätta lite skruvar för att hålla skivan på plats under härdningen. Nu använde jag visserligen ett billigt skitmontagelim, men ändå.. Lim måste få tid att härda.

Nja, jag menar inte att limmet skulle ersätta skruvarna, utan komplettera.

nimhed skrev:
Nja, jag menar inte att limmet skulle ersätta skruvarna, utan komplettera.
Nej finns ingen anledning och göra så

Vid badrumsbyggge så ska man dra gipsskruvarna genom underliggande skiva och in i regeln, antar att det är så även på vanliga väggar egentligen men det är det nog många som struntar i

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.