18 784 läst ·
22 svar
19k läst
22 svar
OSB- och gipsskivor vid dörr
Sida 1 av 2
Jag förstår hur du menar. Egentligen är det bara gipset som behöver omsluta karmhörnet. Om jag skall vara alldeles ärlig brukar jag främst se till att antingen plyfan eller gipset omsluter hörnet. Rent generellt undviker jag generalskarvar. Brukar fungera för mig.
Bygger en mellanvägg och klär hela väggen med osb-skivor. När jag kommer fram till dörren skulle jag vilja skarva osb-skivan på samma regel som dörren ska fästas i. Jag får alltså en osb-skarv i dörrlinjen ovanför dörren. År detta ok om jag lägger gipsskarven sedan i mitten ovanför dörren.?
Med svaret ovanför tolkar jag det som ett ja.
Med svaret ovanför tolkar jag det som ett ja.
Redigerat:
Aha och visst går det att göra så men det går ju också att börja med osb,n så att den skarvas i mitten på dörren och bygga utåt.
Jag tar inte lika stor hänsyn till var reglarna finns vid gipsning på osb men kan jag så lägger jag gipsen omlott.
Jag tar inte lika stor hänsyn till var reglarna finns vid gipsning på osb men kan jag så lägger jag gipsen omlott.
Jag har limmat renoveringsgips, men det sparar just ingen tid, eftersom man måste sätta lite skruvar för att hålla skivan på plats under härdningen. Nu använde jag visserligen ett billigt skitmontagelim, men ändå.. Lim måste få tid att härda.
Produkter som diskuteras: "gipsskruvarna"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer