T
Innertak? Vitt? ta det som är billigast. Alla ser ungefär likadana ut.

T
Framtida innertak i hall, kök och vardagsrum.
Funderar mer på hur kvalitén är eller om vi ska ta panel från huntonit (?) istället.
Budgeten säger så billigt som möjligt....

Renoverat kök med en nyinstallerad bomullsvit takpanel från Byggmax och inbyggda spotlights.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag renoverade mitt kök/matsalsdelen i mitt hus förra året och valde den bomullsvita varianten från Byggmax. Ytan är c:a 25 m2. Tycker att den var lättmonterad och snygg. Ville också ha någon billigare, prisvärd variant av takpanel och har inte ångrat mitt val.

• Gilla
Ahm.s
  • Laddar…
A
Jag har samma som Fel av Åke och är nöjd.
Inga större problem att få upp. Några skivor skilde millimetrar på bredden vilket störde oss perfektionister men inget som någon skulle ens uppfatta när man tittar upp.

T
Tack för bild :)
Tycker det ser helt okej ut, kan jag bara övertala sambon när hon slutat jobba så blir det nog ett sådant

Fel av Åke skrev:
[bild] Jag renoverade mitt kök/matsalsdelen i mitt hus förra året och valde den bomullsvita varianten från Byggmax. Ytan är c:a 25 m2. Tycker att den var lättmonterad och snygg. Ville också ha någon billigare, prisvärd variant av takpanel och har inte ångrat mitt val.

T
Har satt sådana skivor i rummen på ovanvåningen och dom är trevliga att jobba med men i resten av huset undviker jag det gärna ;)

Blir tillräckligt mycket att spackla och slipa då alla väggar på nerdervåningen ska gipsas :confused:

Bezt skrev:
Annars finns det takgips, gipsplank.
[länk]

Fördel är att man kan måla om gipsen men tveksam på foliebeklädda skivor.

Köpte 70 kvm byggmax och har satt upp 20-30 kvm tycker den har funkat bra, fått några små glipor men det beror nog mest på att jag varit själv och utan lyft

T
Det låter betryggande, har du skruvat eller spikat upp skivorna ? :)

nino skrev:
Köpte 70 kvm byggmax och har satt upp 20-30 kvm tycker den har funkat bra, fått några små glipor men det beror nog mest på att jag varit själv och utan lyft

A
Vi använde spikpistol med vår Byggmaxpanel. Vi märkte också att det blev glipor om vi försökte göra själva så rekommenderar att vara två. En som håller i och trycker skivan sitter rätt och en som spikar/skruvar

Bäst att köra med klammerpistol.
F.ö. går det alldeles utmärkt att måla takskivor typ Huntonit.

En reflektion jag gjort, är att takskivor sällan kostar under hundralappen per kvadratmeter, men det går att köpa laminatgolv för en femtilapp! :eek:
Troligen mindre konkurrens på takskivor, för rent hållbarhetsmässigt kan de vara sämre än något man går på.

Fanns tak för 60-70 spänn här hos bygghandlarn men det var som en wellpapp skiva med lite folie på, gick sönder bara man lyfte i den men jag håller med tak borde vara lite billigare

Jag skruvade eftersom jag sänkte taket och har provat att få det så bra ljudisolerat som möjligt, så det är sänkt utan alltför mycket fästpunkter i bef tak, 45mm isolering, 2×13mm gips och takskiva.... hoppas det blir bra, ska göra så i hela lgh som jag bygger då det är rätt lyhört

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
Tobias Knutsson skrev:
Det låter betryggande, har du skruvat eller spikat upp skivorna ? :)
Jag skruvade upp mina skivor. Jag var ensam när jag gjorde det, hade bara hjälp av en höj och sänkbar stötta. Med lite envishet gick det bra och fick inga glipor. :) Men visst, hade man varit två hade arbetet varit smidigare och gått fortare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.