Jag bor i ett 1,5planshus från smålandsvillan och ska till att bygga övervåning i sommar. För att få lite extra takhöjd skulle jag vilja ändra takstolarna lite. Vad tror ni om mitt förslag ur hållfasthetssynpunkt?

Ursprunglig takstol:
takstol.jpg

Förslag på ändrad takstol:
takstol-omgjord.jpg

Naturligtvis ska både plywoodskivan och 45x95 reglarna som förstärker takbjälkarna limmas på plats. Det syns lite dåligt men 45x170 balken som jag flyttat upp sitter i nederkant på plywoodskivan.

Tacksam för åsikter

Jag tvivlar på att plywooden ger ngn. nämvärd förbättring. Det som kan vara ett problem är ju nedböjning och ev. knäckning av 45x195 bjälken som med din lösning får en spännvidd på 3m istället för 1,75m. Jag tror att det i sin tur ökar belastningen på det korta stödet vid kattvinden, och kan ge ökad nedböjning av hanbalken. Men den teorin kan vara fel också.

Jag skulle som lekman gissa på att dimensionen räcker. men det måste du anlita en byggn. ingenjör som får räkna på det. Det är troligen ganska enkelt för rätt person så jag skulle tro att du kan få en beräkning för ett par timmars arvode.

Jag tror också att största problemet är spännviddsändringen på 45x195 bjälken.

Däremot knappade jag in mina mått i dimmensioneringsprogrammet på beijers hemsida, med avsikten att ha en limträbalk i nocken istället. Då påstår programmet att det skulle räcka med 45x220 som takbjälkar, och vid den konstruktionen blir spännvidden på dem hela 7m!

Min takstol måste ju bli betydligt starkare än ensamma 45x220 takbjälkar!?

Hej!

Hur gick det med dina takstolar ?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.