Byggmaterial & Byggteknik
Fjojtmehmet: Lättast är att dra en strykning sen köra strålkastare längs med väggarna, då kommer alla defekter fram
jamaica: Ja ni ser bilden. Bygger ett enkelt växthus mot en vägg & två fönster blir till dörrar. Hur ska jag sätta dem & montera gångjärn för att de ska gå att öppna & stänga? Framtill är liksom en ram som ni ser. Och nu menar jag riktigt enkelt sätt, bara så att det fyller funktionen [bild] [bild]
Olle Johanson: Så här gjorde jag.. La ett 8mm nät 50 mm från botten ( rutor150 mm) På detta nät 12 mm armeringsjärn ut mot yttervägg ca cc 400mm Distanser på ca 60 mm och ett 8 mm nät till och 12 mm armeringsjärn på detta ca cc 500 mm. Näten är överlappade och ihop svetsade. Näten är svetsade i varenda ögla som kommer upp från väggar. 12 mm järnen är krokade i ändarna och svetsade ihop
pjapen: Behövs mer info för att svara. Är väggarna i garaget dränerade rätt? ser ut som att de är eller har varit fuktiga på insidan. Trä och osb är tyvärr inte rätt material om fuktigheten är för hög. vill man tvunget ha trä så måste man skapa rätt förutsättningar för att de inte ska mögla, ventilation är absolut tvunget. fuktspärr mellan trä och betong är också alltid ett
Lime113: När vi satte upp IKEAs motsvarighet (Algot) så gjorde vi en snabb uträkning på vridmoment och kom fram till att vår vägg skulle hålla >1000 kg (3 meters garderob). Skruv längst upp är viktigare än skruv längst ner. Det svåra är inte vikt nedåt (30 kg) utan vridmomentet du får som vill dra konsolen ut. Sen har vi ju statik vs dynamik. Att slänga upp en tjock bok på hyllplanet
Stefan vtt46: Konstiga alternativ att rösta på! Klart som fan att byggföretagen får en fet rabatt, själv får jag som medlem i HSB en rabatt på mellan 15 och 20 % beroende på produkt jag handlar hos Fredells.
KnockOnWood: Jag skulle vara lite tveksam till sådana här "hobbysystem" i garaget. Tanken är väl att lagra rätt tunga grejer där, men på Biltema t.ex. finns inga uppgifter om hur mycket man kan belasta dessa bärlister, hängskenor och konsoler. Till skillnad mot de hyllor jag föreslog tidigare.
camaro1969: jag har räknat med bärlinor i 45x195 på ca 2,2m cc dessa bärlinor har plintar på MAX 2,05 meter ovanpå bärlinorna 45x145mm på cc 60 detta blir stabilt som fan som dr alban skulle sagt... finns nån dimensioneringshjälp här i nån tråd... men hittade den inte nu :(
Stommen: Tänkte bygga igen en atrium gård mitt i huset och bygga ett litet mini hus uppe på vårat enplans hus. Tänkte bygga "modernt". I den stilen som tak kanterna i gamla huset redan har. Alltså utan takutsprång. Hur ser konstruktionen med luftspalt osv ut med denna "moderna" lösning? Stommen skall bestå av: Vägg: 45x170 + 45x45 Tak: 45x220 Stående kompositpanel. Så här tänkte jag mig
bax: Vilket läge för en Pole Dancing-stång :D ;) Stolpens design beror ju mycket på designen i resten av köket. En torraka. En massiv fyrskäring. Stålrör, målat eller lackat eller nåt, med div tillbehör påsvetsade. Några reglar som kläs in i nåt lämpligt. Jag föreslår en rejäl ihålig stolpe där du bygger in stereo, mysbelysning och öltapp.
bjornlof: Tack för alla kommentarer! Det blir till att kontakta en fackman som får titta på det.
torporoman: Japp, men jag kommer inte fästa dem i timmerväggen faktiskt. Hela det tillbygge jag bygger är fristående för att undvika problem vid olika rörelser mellan huskropparna.
richardtenggren: Hade det inte passat bra med lite härdat glas här? Tror jag såg någon bild tidigare i veckan på det.
DonaldDuck: [citat] Hm, vill helst slippa detta pga bygghöjd. Har du flytande betonggolv? [citat] Ok, ja, hittills har jag inte stött på fukt, och i halva huset så ligger ett klickparkettgolv med lumppapp direkt på linoleummattorna och det har inte tagit stryk eller börjat lukta (vare sig linoleumet eller trägolvet). Däremot så har limmet släppt från betonggolven på sina ställen.
SBH: [citat] virke som klyvs till en kil bygger inte mycket heller man sätter läkt. bygger något mer om man sätter en regel med karmskruv. blir ju lite efter arbete när det skall göras en extra detalj i alla öppningar.
Loftbyggaren: [citat] Är oxå intresserad för liknande projekt. Finns det någon som kan och vet om det här?
sir_daniel: Ring till markfirmor/åkerin och berätta vad du är ute efter och var det ska samt att de kan tippa det där gratis
mandg: Hej alla grova kablar är golvvärme slingor som gick i det gamla taket i matkällaren..en hel del. Men jag byggde nyss om avloppet så att jag får plats med leca innanför avloppet...blir nog bäst att muta upp en ny grund innanför. Tack för svaret :-)
Paxman: Jag har aldrig använt stenmjöl...men det låter som att det är väldigt puderaktigt.
Stringfellow Hawke: [citat] Du ska nog inte köpa så där mörk trall, även grånat trä blir ap-varmt i solen, jobbigt att gå på barfota.
kulle: Ja byggmax verkar bara ha 900 bredd på plyfan Sätt du osb , med 15mm blir det väldigt hållbart
Rabbithole: http://www.traguiden.se/konstruktion/dimensionering/hjalpmedel---tabeller/tak/takbalkar-av-konstruktionsvirke-i-ett-fack/?previousState=100000 Skruvlimma på en ny regel i den befintliga är nog enklast. (bygga på höjd eller bredvid som du känner för)
Jonatan79: Om taket är i bra skick skulle jag aldrig lägga ner så mycket jobb för några spottar, inte i ett v-rum!
kysan: [citat] Håller med, men hade instruktionerna varit lite klarare från början så hade jag sparat en hel del jobb och gjort rätt från början... Har bara släta tak.
KnockOnWood: Jag hade nog först hyvlat ner den där tröskeln ordentligt, så den blev kanske 10 mm lägre. Så blir det lättare att ta sig över, både för städroboten och gamlingar med rullator. Trösklar är ett djävulens påfund :thumbdown:
Twoflower: Jag har en trasig ~3x7tum bjälke i mitt mellanbjälklag. Eftersom 3tum inte går att få tag i nu så tänkte jag skarva då jag har samma dimension men i kortlängd. Laskning verkade ju vara det som gäller kikade in Träguidens fina exempel. Men, vad ska jag använda för spik (eller skruv)? Ankarspik rekommenderas till spikplåt, men den verkar bara finnas i små/korta dimensioner. Vanlig
under_construction: [citat] Jag trodde att man fick bygga ända till tomtgränsen? Under förutsättning att det är tillräckligt lågt.
justusandersson: Ritningarna har egentligen för dålig upplösning för att man skall kunna läsa dem tillfredsställande. Om det är den mindre planen (ca 10x10 m) som är övervåningen och ambitionen är att klara takkonstruktionen med en primär limträbalk så är 165x630 för lite för en spännvidd på ca 10 meter (bör vara 165x765) och onödigt mycket om det finns en pelare på mitten (räcker med
OXYD: Man behöver lite ventilation 😁 Annars så köp en släplist/bälglist