System med väggskenor kommer fungera helt OK även för 600 mm hyllplan, förutsatt att det är ordentligt skruvat i väggen och det är minst 470 mm konsoler. Leta upp reglarna och se till att skruva skenorna i dem. Jag förstår fördelen med att inte ha golvstående hyllor i ett garage, enklare att hålla rent på golvet.

f91jsw skrev:
...Leta upp reglarna och se till att skruva skenorna i dem. Jag förstår fördelen med att inte ha golvstående hyllor i ett garage, enklare att hålla rent på golvet.
Men

specter skrev:
Vill helst inte skruva innanför råsponten då det kam finnas rör, el, vatten mm där
Sens moral: Hur man än vänder sig har man rumpan bak :p

Glöm de första billiga konsolerna du länkade till.
47 djupa är minimum till 60 cm hyllplan.
Fundera över om inte 30 cm hylldjup fungerar, el 20 cm.
Varför behöver du 60 cm? Det är duktigt breda hyllor.

Pellysystem/motsvarande är klart bäst om du vill ha vägghängt.

Det är lätt och blir billigare att tillverka egna konsoler i trä. De blir dessutom duktigt bärkraftiga. Tar dock lite utrymme under pga snedsträvan.
Hyllplan fungerar med vanlig 22mm råspont, el klenare om det är cc 60 cm mellan reglarna, (men då får man bygga dubbelt så många konsoler).
Brukar ju inte vara så höga finishkrav i ett garage. Däremot behöver det vara robust och slittåligt.
Oavsett system (eget el köpe) så behöver det fästas in i reglarna.

Uppdatering.
Har kommit fram till att en väggsystem typ elfa/biltema/byggmax blir bäst.

Även att vi kommer blanda lite djup, köra 40, 50 resp 60cm på lite olika ställen.

Elfa blir för dyrt.
Biltema känns mest prisvärt, så det blir det.

Det jag funderar nu på är bara om jag ska gå på varianten med väggskenor som man skruvar in i väggen och sen hänger på konsoler eller om man ska köra med bärlist längst upp och sen haka på hängskenor.

Vilket är bäst och mest stabilt.

Lite störande är att Biltema bärlist enbart finns i en bredd på 101,5 cm.
Men antar att det inte är några problem att skarva ihop dessa?

• Gilla
Strip
  • Laddar…
De hängande skenorna brukar vara lite större (måttet från väggen och ut), men jag upplever ändå att resultatet är vingligt och ostabilt. Sen blir det onekligen väsentligt färre infästningar i väggen med bärlist = möjligen mindre bärighet. Listen sitter väl med en skruv var 30:e centimeter, vilket blir ungefär två per lodrät skena. Fäster man skenorna direkt i väggen kan man sätta många fler skruv per skena.

Även om man använder bärlist så skruvar man väl fast skenorna inväggen, kan omöjligt bli mindre stablit än utan bärlist.

Peter2400 skrev:
Även om man använder bärlist så skruvar man väl fast skenorna inväggen, kan omöjligt bli mindre stablit än utan bärlist.
Njaäeh, alltså vad är då poängen med hängskena? För övrigt saknar många fabrikat skruvhål.

Jag skulle vara lite tveksam till sådana här "hobbysystem" i garaget.
Tanken är väl att lagra rätt tunga grejer där, men på Biltema t.ex. finns inga uppgifter om hur mycket man kan belasta dessa bärlister, hängskenor och konsoler.

Till skillnad mot de hyllor jag föreslog tidigare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.