Hej,
Jag bygger en trappa till ett loft. I vagnstyckena har jag fräst ut cirka 10mm djupa spår för planstegen. Tanken var att jag skulle limma dit stegen och dessutom dra i skruvar genom vagnstycket och in i stegen. Nu känns det som att det kanske räcker med att limma. Det ser ju snyggare ut. Tror ni det räcker? Jag har inga erfarenheter av varken finsnickeri eller att limma.

• Trappa under konstruktion med frästa spår i vagnstyckena, förberett för montering av plansteg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trappa under konstruktion med utfrästa spår för planstegen placerad på en gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När vi monterade en ny trappa hemma sa trappsnickaren att de limmar aldrig stegen för då kommer trappan att knarra. De skruvade endast stegen i vangstycket.

Trappan är till ett loft i en gäststuga, så jag tror inte knarr är ett problem. Frågan är mer om det håller med att bara limma. Vintertid håller vi omkring 10 grader i huset.

Något måste du ha lärt dig i slöjden för det ser väldigt fint ut. Härlig virkeskvalitet. Skippa limmet och skruva istället. Du måste ha något som håller ihop konstruktionen i vått och torrt. Köp en billig pluggborrsats på Clas Ohlssons och så kan du försänka skruvhålen och plugga igen efteråt.

Hej och tack för berömmet. Virket är noga utvalt från en vanlig bygghandel. Jag har låtit det torka i varmgarage sedan i somras för att se att det inte krökt sig osv. Kanterna har jag rundat med en billig överhandsfräs. Den har jag även använt på fri hand för att fräsa ut "spåren" för planstegen.

Jag är nöjd över förväntan med finishen. Därför kändes det plötsligt lite fel att dra i fullt med skruvar och få synliga skallar. Ska fundera på försänkning och plugg. Jag behöver nog inte skruva alla steg, eller?

Nej, alla steg behöver inte skruvas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.