4 102 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Gjuta in balk eller inte?
Tjo. Ska gjuta platta mellan två betongväggar( det går även två väggar ut mot den yttre långa väggen så det är ju eg fyra väggar). Spannet blir 2,5 meter och längden 6,5 meter. Tänkt lägga nät i botten och 120 mm H balk mellan väggarna och ett nät ovanpå. Sammanlagt ca 22 cm betong.. Jag ser bara fördelar med att gjuta in balkar, de lär ju bli hur styva som helst med betong i. Eller blir det för lite betong mellan över och undersida av balk?. så här är det tänkt. Distans i botten på 40 mm. Sen arbäneringsnät 8 eller grövre om det behövs. Sen 6- 7 balkar och på detta ett nät. Kvar över nät blir ca 4 cm betong.. mvh
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Är anledningen till balkarna att du inte kan gjuta plattan direkt på väggarna? 2,5m bär du lätt med 220mm betong.
Ska ovansidan och/eller undersidan vara synlig betong skulle jag lägga lite extra armering över balkarna för att minimera eventuella sprickor.
Ska ovansidan och/eller undersidan vara synlig betong skulle jag lägga lite extra armering över balkarna för att minimera eventuella sprickor.
Jag vill vara säker på att det blir superstarkt. Lägger man 7 st H balkar a2,5 meter så känns det som att det ska hålla för lite bilar och maskiner .
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Enligt norm räknar man på 250kg/m2 i parkeringshus("normala" bilar). Om du skippar balkarna räcker det överslagsmässigt med diameter 8 centrumavstånd 200mm som du lägger i den korta spännriktningen. I själva verket har du 4-sidigt upplag samt om du ska använda nät som du skriver är detta bara fördelaktigt. Jag skulle säga att du kan skippa balkarna utifrån detta. Vad har du för bärande väggar?
Betongväggar ca 20 cm tjocka 😀. Fick nummer till han som varit med o konstruerat ölandsbron så jag kollar lite med honom oxå 😀
Tackar så mycket för er hjälp. Kanske overkill men riktigt manligt med balkarna jag redan hämtat. Men om det finns risk med att det blir för tunn betong över dom så är det väldigt onödigt att gjuta in dom. Blir bara ca 5 cm betong över balkarna och ca 4 cm över nätet som tänkt skulle ligga över balkarna. Verkar sim att det kan bli riktigt starkt med bara " lite armering"
Så här gjorde jag..
La ett 8mm nät 50 mm från botten ( rutor150 mm) På detta nät 12 mm armeringsjärn ut mot yttervägg ca cc 400mm
Distanser på ca 60 mm och ett 8 mm nät till och 12 mm armeringsjärn på detta ca cc 500 mm.
Näten är överlappade och ihop svetsade. Näten är svetsade i varenda ögla som kommer upp från väggar.
12 mm järnen är krokade i ändarna och svetsade ihop med näten.
Hoppas att det är överdimentionerat nu . Snart ska det på 220mm betong.
La ett 8mm nät 50 mm från botten ( rutor150 mm) På detta nät 12 mm armeringsjärn ut mot yttervägg ca cc 400mm
Distanser på ca 60 mm och ett 8 mm nät till och 12 mm armeringsjärn på detta ca cc 500 mm.
Näten är överlappade och ihop svetsade. Näten är svetsade i varenda ögla som kommer upp från väggar.
12 mm järnen är krokade i ändarna och svetsade ihop med näten.
Hoppas att det är överdimentionerat nu . Snart ska det på 220mm betong.
Klicka här för att svara