S
smurfen72: Nej tror inte heller den faller ihop men det kommer ju snö också och vill inte skotta taket. Alla ideer är bra vissa tar man med sig den här gången vissa kanske man använder en annan gång.
12 svar · 1,7k läst
·
G
gaffa: Jag kommer att kapa golvåsarna i gamla stallet för att få in en limträbalk i mitten för att bära upp övervåningen utan stolpar och med förbättrad takhöjd. Utan att gå in på detaljer: de befintliga åsarna kommer fästas med balkskor i balken och de är från den tiden man byggde med det som funkade förra gången, grova plank som är ungefär 180 mm höga och 110-120 mm breda. Var
0 svar · 613 läst
tommib
tommib: Välkommen till forumet! Om du inte tänker värma upp det har jag svårt att se vitsen med att isolera det. Möjligen skulle det kunna hålla ner temperaturen något på sommaren om det är ett problem. Isoleringen gör egentligen bara att förrådet ekvilibrerar långsammare med sin omgivning, men om ingen värme tillförs så kommer det förr eller senare ändå uppnå utetemp. Jag skulle dock
1 svar · 841 läst
C
Camilla Isgren Porsby: Tack för era svar. Känner mig lite lugnare nu. I morgon drar bygget igång!
4 svar · 10,5k läst
S
Stefan1972: Ja med tanke på att det ser ut att vara gjutna väggar så är det väl merjobb deluxe att flytta dörrhålet lite. Jag hade nog tagit en vänsterhängd dörr och öppnat den mot trappen. Det ser nog bäst ut också. Att den öppnas emot sig kan inte vara ett direkt problem, varenda ytterdörr går emot en också fast det är tvärsemot övriga världen.......:-)
15 svar · 3,4k läst
S
snowjim: [citat] Ska kolla upp med tillverkaren om vad ljudreduktionsvärdet är.
4 svar · 3,4k läst
T
TheGame: Satt i taket i gamla.idrottshallar förr. Minns nör man kasta eller.sköt en boll i taket.så föll det alltid ner skräp :)
9 svar · 4,2k läst
·
T
Thomas_Blekinge: Om det inte är en riktigt gammal lägenhet känns en sockel med 25+ mm bredd fult. Gör om gör rätt och lägg om golvet. Om golvet är för fint att rivas kanske man kan tillverka lister i samma material som kan läggas jäms med golvet. Ett precisionsjobb.
2 svar · 1,6k läst
P
pero16: Vi har i somras byggt ett nytt hus med en av vlymhustillverkarna där vi tog inredd övervåning. I ett av sovrummen på övervåningen så består taket av träfiberskivor och den sista raden (ca 50 cm bred) lutar taket ner mot ytterväggen ca 1 cm. Det syns mycket tydligt och reklamerades. Enligt besiktningsmannen får man acceptera en lutning enligt AMA tabell 27.E/35 av tak L/300 dock lägst
0 svar · 3,0k läst
G
glemmy: Någon som har lite mer åsikter i det här ämnet? Jag har en öppen furutrappa som är knappt 60cm bred (den här typen fast rak: https://cdn2.cdnme.se/cdn/8-1/3308392/images/2012/284882-trappa_187876191.jpg ). Den nu är målad i en tråkig grå färg, har försökt ta bort färgen men det är ett hästjobb. För att snygga till den lite hade jag tänkt måla allt förutom stegen vitt och
4 svar · 6,5k läst
G
Geddeholm: Hej på er, Vi håller på med en nyproduktion i ett område i utkanten av Västerås. Stommen samt byggmaterialet (reglar och skivor) har vi köpt ifrån Mälarvillan som är en lokal husleverantör. Snickaren tog emot husleveransen och gjorde färdigt utsidan av bostadshuset medans vi invändigt gör allting själva. Vi började med att bygga ett gästhus/förråd i somras i lösvirke som vi
0 svar · 979 läst
A
Allinug: Åh, brädorna ligger fortfarande och vilar upp sig ute på altan. Men jag håller på att måla i vardagsrummet, så det närmar sig sakta men säkert. Nu har jag sett hur brädan suttit från början. Den har suttit för lågt för blommor, i linje med den bräda som syns i högra hörnet. Denna långa bräda (2,60 m) saknades vid inflytt. Jag har haft en skarvbar IKEA-hylla som fönsterbräda
35 svar · 21,4k läst
·
F
fsn: [citat] Klyvning? Visst skulle det kunna vara så men TS har inte nämnt klyvning öht. Och hur många cirkelsågar levereras med 48-60 tänder? Är det inte standard med 24?
11 svar · 5,5k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Jag har vanlig råspont (20, 21 eller 22 mm?) som vindsgolv ovanpå ett 55kvm litet stall. Där uppe har jag bland annat lager av trä, ytterpanel, reglar, strö/bärläkt och innerpanel. Alltså ganska tung last, men inga problem alls. Bjälklaget är takstolarna c-c 1200 mm + mellanliggande balkar, så totalt c-c 600 mm. Minns inte riktigt, men tror vi skarvade helt fritt mellan regelverket..
5 svar · 2,7k läst
V
VW Transporter: [citat] Dimensionshyvlat är väl vanligt regelvirke? Planhyvlat förväntas väl vara betydligt bättre?
5 svar · 1,8k läst
A
andersmc: Många grossister har ett system med "kickback", dvs deras kunder får hela rabatten i slutet av året, ofta som en kreditfaktura. På det viset kan byggfirman visa upp en faktura med ordinarie priser för sin kund, och då även lägga på ett procentuellt påslag på dessa priser. Slutkunden ser aldrig byggfirmans rabatt. Detta fenomen har diskuterats i säkert tusentals trådar på forumet.
4 svar · 1,3k läst
U
UlfTolf: Har också källare i en villa från 60 talet. Oavsett vad du väljer att göra så måste det finnas en bra dränering. Sedan beror det på vad du använder källaren till, förråd lr mer att bo i. Jag valde att riva ut allt organiskt, har rena väggar och golv som är antingen målade lr klinkrade. Har en lägenhet i källaren, inga problem med fukt. Däremot blir golven kalla. Grunden är
1 svar · 1,8k läst
·
leby
leby: Det blir ju ingen egentlig last på väggen så du behöver inte kortla pga av det tycker jag. Däremot så ska ju golvet ligga på något och det är inte bra att ha cc60 utan stöd, av den anledningen bör du stoppa i nått som golvspånet (eller vad du nu ska ha) får ligga på. Sen fattar jag det som att du ska bygga ett badrum där det inte varit det tidigare och gissar att du ska ha klinker
2 svar · 981 läst
E
epw: Ett enkelt sätt är att gera av den gera av hörnet ca 30° från kanten på fodret och lika långt ut på bröstlisten. Ser ut att vara 6-7 mm. Då får man en mjukare övergång.
1 svar · 1,8k läst
·
R
Robert-san01: [citat] Tack! Tyvärr lite långt för mig att åka till Polen. :( Det är tänkt att blir något liknande fast med underliggande vangar. Var det besvärligt att borra hålen i räcket för pinnarna?
28 svar · 149,4k läst
·
T
ThomasEcke: Tack! Många riktigt bra tips :) Att jacka ur nära upplagen är en väldigt intressant idé, skulle fungera väldigt bra för mig. Blindbottenbrädorna är lösa, men spontade, men det kan nog gå att trycka upp en del i alla fall.
7 svar · 5,0k läst
·
N
Novisfixaren: Vad jag förstått är snarare bärlinans dimension och täthet på stolpar under denna viktigare än antalet bärlinor eller har jag fel?
3 svar · 4,6k läst
T
Testarn: [citat] Det är ingen dum fråga om man inte vet... Det är en ställning, med eller utan hjul, där man kan förvara skivmaterial stående på högkant. Ofta i fyrkantsrör med flera rör i botten som skivan står på och ett lutande stöd så skivorna inte faller utåt. Stödet är ibland täckt av en skiva för att ge en bra anliggning och rören som skivan står på är i 90 graders vinkel
4 svar · 4,6k läst
F
fooney: [bild]
2 svar · 5,9k läst
·
F
2 svar · 5,9k läst
·
J
JohanLun: Sen säger många att man INTE ska slipa golven, att det hyvlade och nedtrampade golvet har en styrka som förloras om man slipar det. Detta har jag bara läst, ingen erfarenhet (ännu). Ett alternativ till den stora golvslipen är väl att "för hand" (eller med en liten handmaskin) bara slipa lacken, inte ned i träet, och sen lägga på ny lack... Skulle iallafall rekommendera att du läser
7 svar · 12,4k läst
·
Rabbithole
Rabbithole: Varför inte, kanske i framtiden bara köra upp en lastbil, mäta ut placering på grusbädd och printa med en kran direkt från flaket. Men det finns många ställen där det går att spara mycket tid.
2 svar · 1,7k läst
Fotografen
Fotografen: Ser ut som det skulle kunna ha runnit vatten på den stående, korta regelsnutten. Leta rätt på någon du kan jaga upp på vinden och taket för att se efter hur det ser ut. Uppenbarligen rinner det in vatten av nån anledning och det lagar inte sig självt.;)
10 svar · 2,3k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Betr. skiva är det nog inte så lätt pga storleken. Ett korrekt pingisbord skall vara 274 x 152,5 cm. Var hittar man så stora skivor? [citat] Verkar vara det vettigaste förslaget hittills. Annars: Ett "vanligt" pingisbord, som man kan fälla ihop "till vertikalt läge" (eller låta stå kvar med avtaget nät) samt bilbanan på en skiva som man kan hissa upp i taket för att få undan.
8 svar · 12,1k läst
Jonatan79
Jonatan79: Nja, om det är mellanvägg från ditt blivande hotellrum och en lgh är det en speciell brandvägg som behövs. Denna klarar även av ljudkraven , därför jag frågade. Kommunen kommer garanterat ställa krav på detta som du och din KA skall lösa.
7 svar · 5,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.