R
jag kommer att bygga en uteplats/altan i kontakt med huset, nu funderar jag på hur stort mellan rummet skall vara för att det skall klassas som en egen byggkonstruktion och inte räknas in i huset?

Varför behöver du fundera på det?

R
har med bygglov att göra

Förstår alla fall inte din frågeställning. Kan du vara mer specifik på vad du skall göra?

Kan du inte klassa det som attefallshus då.

R
altaen/uteplatsen bli 36 Kvm så jag har tittat lite på olika lössningar men kan inte koma fram till att byga den utan bygglov om den blir i kontakt med huset

R
jag vill bygga en altan/uteplats utan att behöva söka bygglov, och om det är mellanrum mellan huset och uteplatsen kan jag slippa bygglov, men om den sitter i hop med huset så måste jag söka bygglov. så min fråga är hur stort mellanrum måste det vara för att klassa den som en fristående byggnad?

Vilken höjd över mark blir den?

Ribons skrev:
jag vill bygga en altan/uteplats utan att behöva söka bygglov...
Som Kane frågar: Hur högt över mark?

För du kan ju lägga trägolv över hela tomten om du vill, bara det inte är för högt.

R
0,9-1,1 m ungifär, har inte kollat så noga än. Men där omk blir det nog

Då kommer väl inte bli någon skillnad om hus och altan sitter ihop eller inte vad det gäller bygglov. Har du kollat med din byggnadsnämnd?

R
som jag fattade texten rätt så blir en altan/uteplats sammansat med huset endel av huset och blir då bygglovsberätigat, medans en uteplats som är frånskild från huset en helt egen del och räknas då inte in i husets Kvm yta. Som sagt som jag tolkade tesxten (men ingen har sagt att jag är duktig på fikonsvenska så)

Du måste ändå ha bygglov eller marklov för altanen om den går över 60cm från marknivå. Ingen bygger fristående altaner så stäm av med kommunen vad som gäller hos er.

R
så om jag fatter er rätt kan jag vygga 1000Kvm uteoplats, men inte om den är högre än 60 cm från mark utan bygglov. Är det rätt uppfattat?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.