10 432 läst ·
55 svar
10k läst
55 svar
Ställbar distans för skivor mot lutande reglar?
Sida 1 av 4
Mina vänner,
Jag har en vägg som lutar, cirka 2cm på 240 i höjd. Att räta upp reglarna skulle innebära en massa jobb. Jag kan förstås klossa på de befintliga reglarna på sidorna med nya raka reglar eller sätta en massa småklossar i olika tjocklek på de befintliga reglarna för att döda av lutningen men...
Jag tänker mig att det måste finnas något smart för det här. Jag ska ha OSB eller spån, visst 17 borde det finnas någon typ av fäste som man kan både fästa skivan med och sedan "ställa" den lodrätt med en skruv? Hoppas ni är med på vad jag menar.
Tacksam för tips!
Mvh / Azkel
Jag har en vägg som lutar, cirka 2cm på 240 i höjd. Att räta upp reglarna skulle innebära en massa jobb. Jag kan förstås klossa på de befintliga reglarna på sidorna med nya raka reglar eller sätta en massa småklossar i olika tjocklek på de befintliga reglarna för att döda av lutningen men...
Jag tänker mig att det måste finnas något smart för det här. Jag ska ha OSB eller spån, visst 17 borde det finnas någon typ av fäste som man kan både fästa skivan med och sedan "ställa" den lodrätt med en skruv? Hoppas ni är med på vad jag menar.
Tacksam för tips!
Mvh / Azkel
Håller med, det kommer bli ett gäng då man absolut vill ha dem helst var 30e cm. Justera reglarna finns tyvärr inte på kartan, det skulle inbegripa fasad, mellanbjälklag etc. Kanske landar i att klossa på sidorna ändå men jag tänkte att någon kanske varit med om detta förut?useless skrev:
// Azkel
Jag tackar för både konstruktiva och kreativa förslag.
Jo, att regla horisontellt och sätta skivorna liggande är ju kanske det lättaste sättet om jag inte hittar en "justerbar infästning". Jag törs inte ge mig på att såga till en kil som är 240 cm lång och går från 0 till 20mm. Tror min OCD kommer övergå i fullt raseri i den processen...
// Azkel
// Azkel
Har en fin ELU (bänksåg) men om jag ska såga en kil så måste jag ju frihanda då anhållet bara kan ge mig ett rakt snitt. Misstror dessvärre min förmåga att hålla virket så rakt och snyggt över hela 240cm... Alternativt så är jag bara en klåpare...
// Azkel
// Azkel
Medlem
· Västernorrland
· 12 033 inlägg
har du ingen cirkelsåg då? Ingen större match att såga en kil ur en tvåtumfyra eller liknande. Kanske blir det perfekta kilar om du klyver en tvåtumtvå till och med. Då får du två kilar i ett snitt.
En kil från 0-20 mm kan du såga med cirkelsåg med en hyfsat fintandad klinga(går iofs med en grövre klinga med men är enklare med en fintandad, tycker jag) om du bara ritar ut strecket.Azkel skrev:
Det kan vara lättare att såga ut kilarna från en bredare regel, typ 45x195, eller att ha en annan regel som cirkelsågen får stöd av på motsatt sida snittet.
OCD eller inte så behöver det inte vara extremt exakt då det kommer att komma bakom en skiva.
Det går att göra med bordssåg också på frihand, men det går ju att göra en jigg där du spänner fast regeln snett och sen har en rak kant att köra mot. Sen sågar du nästa mot anhållet och har den sneda sidan klar från förra snittet och sen fortsätter du tills du har tillräckligt många kilar.
Cirkelsåg/bordssåg har ju fördelen att den "vill" köra rakt på ett sätt som en sticksåg inte "vill" så det är lättare att såga rakt med den.
Åtminstone jag skulle vilja ha anliggning på reglar i hela skivans längd så jag skulle inte köra på klossar, möjligen gå på alternativet att skruva en stående regel bredvid den snedställda och förskjuta hela cc-måttet en regelbredd åt ena hållet. Kan ju fortfarande kräva kil på sista regeln mot hörn.
Någon produkt som du tänker dig tror jag inte finns.