3 861 läst ·
14 svar
4k läst
14 svar
Installationsskift eller inte?
Har hittat mycket om installationsskikt på ytterväg i forumet men aldrig min variant.
Ska bygga färdigt garageväggar och har isolerat färdigt 45mm, 95mm och sedan byggfolie på det. Sen har jag osb-skivor och gips. Dessa skapar ju dock bara ett djup på cirka 25mm om man sedan vill skruva upp saker på väggen utan att spräcka plasten.
Vad kan man göra då? Till saken hör att elen redan är dragen genom reglarna och går i 95mmisoleringsskiktet innanför plasten. Så alla eldosor är anpassade för endast osb och gips. Sätter jag 45 reglar utanpå plasten för att skapa hålrum så hamnar ju eluttagen långt in i väggen?
Nån som kan visualisera vad jag menar? Vad är tanken tro? Är det dumt att bara köra osb och gips?
Ska bygga färdigt garageväggar och har isolerat färdigt 45mm, 95mm och sedan byggfolie på det. Sen har jag osb-skivor och gips. Dessa skapar ju dock bara ett djup på cirka 25mm om man sedan vill skruva upp saker på väggen utan att spräcka plasten.
Vad kan man göra då? Till saken hör att elen redan är dragen genom reglarna och går i 95mmisoleringsskiktet innanför plasten. Så alla eldosor är anpassade för endast osb och gips. Sätter jag 45 reglar utanpå plasten för att skapa hålrum så hamnar ju eluttagen långt in i väggen?
Nån som kan visualisera vad jag menar? Vad är tanken tro? Är det dumt att bara köra osb och gips?
Det är ju ett garage. Jag struntar i installationsskiktet i mitt garage. Kommer skruva upp saker i reglarna och med hjälp av utanpåliggande brädor. Lite hur petig man är med utseendet.
Vill du vara noggrann så tejpa runt dosor och genomföringar. Finns fina beskrivningar på nätet om hur man tejpar. Men man skall typ ta många små tejpbitar runt en genomföringar.
Vill du vara noggrann så tejpa runt dosor och genomföringar. Finns fina beskrivningar på nätet om hur man tejpar. Men man skall typ ta många små tejpbitar runt en genomföringar.
Redigerat:
Aah det är ju precis såna här enkla tips man vill ha. Känns ju väldigt smart som du skriver att använda externa brädor och sikta på reglarna! Tusen tack.OXYD skrev:Det är ju ett garage. Jag struntar i installationsskiktet i mitt garage. Kommer skruva upp saker i reglarna och med hjälp av utanpåliggande brädor. Lite hur petig man är med utseendet.
Skall förresten skarven mellan osb skivorna sitta på samma ställe som skarvarna för gipsskivor eller ska man "sprida" ut skarvarn så att säga?
Du har ingen länk? Tycker det varit svårt att hitta vettiga sidor om just tejpning
Det kan man märka ut i t.ex. golv eller tak. Om man sätter OSB+Gips eller plyfa+gips spelar det inte heller någon roll eftersom träskivan bär all last ändå. Visst bör man skruva i reglarna om man ska montera upp något riktigt tungt men för vanliga hyllor osv så räcker greppet i OSB eller Plyfa bra.
När väggen väl är färdigspacklad och målad vet du ju i alla fall inte var reglarna är. Om du absolut måste veta det är någon form av mer permanent markering lämplig. Eller en karta.
När väggen väl är färdigspacklad och målad vet du ju i alla fall inte var reglarna är. Om du absolut måste veta det är någon form av mer permanent markering lämplig. Eller en karta.
cc 60 cm?
Om man vill vara helt exakt så utgå från ett bestämt hörn i varje vägg och mätt på mm när var varje regels centrum är från hörnet. Skissa och skriv upp på ett papper som sparas på lämpligt ställe.
Är det inte enklare och billigare med dubbla gips iom att du inte vill spika/skruva någon annanstans än där reglarna är för att inte punktera ångspärren?
(När du ändå håller på så kanske också bra att mäta på vilken höjd, och var, det går elkablar genom reglarna också så du inte riskerar att sätta en 6"-spik på fel ställe...)
Om man vill vara helt exakt så utgå från ett bestämt hörn i varje vägg och mätt på mm när var varje regels centrum är från hörnet. Skissa och skriv upp på ett papper som sparas på lämpligt ställe.
Är det inte enklare och billigare med dubbla gips iom att du inte vill spika/skruva någon annanstans än där reglarna är för att inte punktera ångspärren?
(När du ändå håller på så kanske också bra att mäta på vilken höjd, och var, det går elkablar genom reglarna också så du inte riskerar att sätta en 6"-spik på fel ställe...)
Angående eldosor, mina hamnade oxå bakom plasten. Det blev förstås ett hål i plasten där uttag o brytare ska sitta. Jag tejpade inte och märkte inga skador när kag öppnade väggen efter 5 år. Jag hade iofs inte elementerna på. Så att säga det var ett kall garage under tiden.
Ska du ha värme i garaget eller inte?
En sak till:
Jag hade gibs på väggarna innan den första garage renoveringen men de sög upp all fukt som kom in med bilen och rann på golvet då tog jag bort dem o satt råspånt istället.
Jag menar gibs är mycket känslig i ett garage.
Jag hade gibs på väggarna innan den första garage renoveringen men de sög upp all fukt som kom in med bilen och rann på golvet då tog jag bort dem o satt råspånt istället.
Jag menar gibs är mycket känslig i ett garage.
Aha okej det är sånt att tänka på också. Tog bara för givet att gips var bra. Kan man köra med dubbla osb kanske? Smacka på lite färg på det? Eller en osb och en spån kanske?Lars48 skrev:Angående eldosor, mina hamnade oxå bakom plasten. Det blev förstås ett hål i plasten där uttag o brytare ska sitta. Jag tejpade inte och märkte inga skador när kag öppnade väggen efter 5 år. Jag hade iofs inte elementerna på. Så att säga det var ett kall garage under tiden.
jag tror jag kör med underhållsvärme bara för det är ändå en glipa under garagedörren tex där kall luft kommer in så det blir ju lite onödigt slöseri med värme/energi att hålla rumstemperatur då. Tänker mig en värmefläkt av nått slag kanske. Det är trots allt 50kvm faktiskt
Med tanke på dubbla isolering som du har behövs det väldigt lite värme för att hålla det något varm. Några olje elementer duger gott o väl.Fibonacci skrev:Aha okej det är sånt att tänka på också. Tog bara för givet att gips var bra. Kan man köra med dubbla osb kanske? Smacka på lite färg på det? Eller en osb och en spån kanske?
jag tror jag kör med underhållsvärme bara för det är ändå en glipa under garagedörren tex där kall luft kommer in så det blir ju lite onödigt slöseri med värme/energi att hålla rumstemperatur då. Tänker mig en värmefläkt av nått slag kanske. Det är trots allt 50kvm faktiskt
Spånskivor o förg blir snyggt. Jag är däremot förtjust i trä o paneler. Det är ju smak sak.
Klicka här för att svara