Byggmaterial & Byggteknik
justusandersson: Det bästa är nog att använda stålreglar mot betongen och sedan stående träreglar så slipper du fundera på detta problem. Stålreglarna är lättare att fästa i betongen och ger högra precision i byggandet. Om plattan är isolerad undertill behövs ingen papp under träreglar.
justusandersson: Den klassiska trappformeln kan man alltid använda. 2*h + d = 60 - 63. Dvs, två gånger steghöjden plus stegdjupet skall bli 60 till 63 centimeter.
SBH: [citat] spricker lättare med puts. svårare att få rätt konsistens. lättat få spacklet att fästa på den färgen du har kvar vid rören
sblixten: Jag har använt 80-skivor från isover för några år sedan, men vet ej om de har dem kvar. Skivorna har bra isolervärde och med tanke på brutna köldbryggor och minimala risker för packad/missad isolering så tror jag det blir minst lika bra som vanlig 70 i fack. Tid sparas också in på montering. Något dyrare än reglat 70 blir det, men det blir bättre och du tar igen det på tiden.
mlkjhr: Det går väl att säkra mot rörelser med några franskskruvar. Annars är det väl bara att köra på. Sen kan du ju bygga en telfervagn att montera på mittbalken. Den lär nog hålla för lite last utöver taket.
fastighetsskötaren: Utomhus hade jag använt mig av masoniteremsor (3,2mm. Finns tjockare masonite) plastklossar (finns 2 och 5 och 10mm som standard i bygghandel) samt för tunnare hade jag klippt upp remsor av vindpapp. Dessa tre alternativen pga risk för mögel. Svartmögel, eller pappersmögel riskerar du att få om du använder papp, wellpapp eller papper utomhus. Ett av de värsta mögel du kan få. I och
pacman42: [citat] Skruven är 6mm i diameter med M6, däremot kräver skallen 10ans nyckel... Titta på borrdiametern i tabellen under så klarnar det en aning.
Jkgbg: [citat] Just mina funderingar till val av gles. Tror också att det går fortare, man slipper pusslandet med spårat golvspån och eventuell fräsning av vändspår. [citat] Självklart.
Nyfniken: Jag har hört (så ta det för vad det är) att det kan ta flera månader för kakel, fix och fog att torka ut helt efter duschning. Det blir med andra ord aldrig helt torrt mellan duscharna i normalfallet.
Jörgen Ö: Kan till 99.9% säga att det där ÄR eternit. Rev mitt villatak med eternit, och det ser lika ut som dina skivor.
Holmspel: Det är väl betongväggar? Om det börjar lossna större bitar då han tar bort karmen som sitter där så blir det mer jobb och det kan vara svårt att uppskatta tiden på den biten. Ni kan inte själv någonting om bygge eller har bekanta som kan? På så vis kan ni plocka bort allting själva och låta snickaren montera tillbaka den nya. På så vis vet han/hon vad dom har att utgå ifrån.
thomas33: Finns broschyr: http://www.finja.se/App_Resource/Page/file/tips_ideer/4019-tradgardsmur.pdf Om den skall vara 1800mm hög rekommenderar de att du gör så här: [bild]
ZipLock: [citat] Den med dörr och dragkedja kanske är bättre. Jag syftade på de enkla plastskynkena som Biltema också säljer.
Staffans2000: Helt ovetenskapligt skulle jag föreslå avlånga hål, likt dessa. Enligt min magkänsla. https://www.google.se/search?q=vattenpass&client=tablet-android-lenovo&prmd=ivsn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwijnY2p5OHSAhVEkiwKHagRDZIQ_AUIBygB&biw=1280&bih=800#imgrc=e3StSKpA35Gi7M:
Fredrik Persson: skickar en översiktsbild på golvet. Badrummet är ett utbygge mer platt tak så ingen direkt tyngd ovanifrån. [bild]
Eric Palmer: Kolla på de här skivorna, https://www.bauhaus.se/varumarken/huntonit.html?p=1
KnockOnWood: [citat] Ifrågasätta? Vad nu, får man inte ens fråga längre. Kåken såg ju ut att vara spritt språngande nybyggd, så den borde ju rimligen ha andra kvalitéer. Är det verkligen så illa att ställa en enkel fråga?
vanpire: Det var väl teak eller jakaranda men det vi hade tror jag var typ laminat. Kan valnötsparkett vara ett alternativ? https://www.bygghemma.se/golv-och-vagg/golv/tragolv/fanergolv/tragolv-kahrs-linnea-valnot-statue-1-stav/p-449174?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=pla&gclid=COyjrL-u3tICFRfgGQodlq4LAw
JohanLun: Undvik plast (och gullfiber). Lämplig papp skulle jag nog satt, även om det nog inte är 100% nödvändigt (så länge man inte isolerar ytterligare).
hafdell: Och vad kostar det ca perm2 från bjälklag till gips? Kan man även passa på att sänka golvet för att få bättre höjd och skall man sätta någon slags ventilation under bjälklaget?
Larzken3000: Härligt att så snabbt få svar från er! då vet jag ungefär hur jag ska göra. Dock är jag lite osäker på stosen till skorsten. Vad jag har hört måste man ha 60cm till närmaste brännbara föremål, hur gör man om murstocksingången och väggen brevid murstocken är för nära varann, då murstock och vägg är byggda flush liksom om ni nu förstår hur jag menar. Larzken
patriklarsson: Borde funka bra. Tack för bollningen!
justusandersson: Rejäla stålbeslag. Absolut inga spikplåtar.
Novisfixaren: Jag ska flytta en egentillverkad slagport enligt bild. Slagport och karm skall monteras i en lättklinkervägg. Karmen består ju av en regel med påspikad bräda i princip. Lättklinkerväggarna (19cm) är inte murade ännu så jag står nu i valet och kvalet hur stort jag ska göra dörrhålet. Jag funderar på att fästa en ram av t.ex. 45x170mm i dörrhålet och sedan skruva "karmen" i denna
Oldboy: Antar att spånet ligger direkt mot yttertak/råspont med takpapp ovanpå? Då är det en extremt känslig konstruktion mot fukt redan iom att "fuktspärren" ligger på kalla sidan om isoleringen.
smurfen72: Nej tror inte heller den faller ihop men det kommer ju snö också och vill inte skotta taket. Alla ideer är bra vissa tar man med sig den här gången vissa kanske man använder en annan gång.