Hej! Jag har ett garage som är under mark på sidorna och baksidan. Den är helt i betong men jag skulle vilja önska att smacka upp nå Osb + kanske gips.

1: Kan jag använda mig utav träreglar?

2: Om ja, ska jag då använda någon sorts avskiljare mellan betongen och reglarna? (Typ asfalts papp eller vad de heter)

3: Behövs luftspalt mellan gamla vägg och reglarna?

4: kan jag lägga in någon sorts isolering i tomrummet mellan reglarna?

5: Ska de va nå plast? I vilken ordning isåfall?

Bilden visar hörnet i garaget jag vill börja med.

Mvh Henke

Hörn av ett rörigt garage med betongväggar, diverse verktyg och en röd sandblästrare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Behövs mer info för att svara.

Är väggarna i garaget dränerade rätt? ser ut som att de är eller har varit fuktiga på insidan.
Trä och osb är tyvärr inte rätt material om fuktigheten är för hög. vill man tvunget ha trä så måste man skapa rätt förutsättningar för att de inte ska mögla, ventilation är absolut tvunget. fuktspärr mellan trä och betong är också alltid ett krav. betong innehåller betydligt mer fukt i % än vad trä klarar av så där mellan får man en fuktvandring.

Rätt lösning för tilläggsisolering om det är detta du är ute efter är inte att regla upp med trä lägga dit isolering och på med osb och gips. denna vägg håller något år och är sen full med svartmögel.

Rätt lösning är dränera utv tilläggsisolera utvändigt med någon typ av cellplast (PIR/PUR) med rätt tätskikt (platon matta). sen räcker det att måla om invändigt med silikatfärg eller kanske lite putslagning. men går det inte att dränera så sätt upp en leca vägg putsa och måla med silikat.
blir inte lika bra U-värde men bättre än vad du har idag.

Finns inga genvägar när det är fukt och betong tyvärr.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.