11 419 läst ·
38 svar
11k läst
38 svar
Fixa snygga gipsytterhörn (ett helt gäng)
Besserwisser
· Hallands Län
· 859 inlägg
Ok, då får det bli microlitfritt. Jag kommer sprutmåla hela rasket så det borde inte synas några skillnader orsakade av att spacklet suger mer/mindre än gipsen. Men frågan om spacklets grovlek kvarstår. Finns det något skäl att köra finspackel eller räcker grovspackel?oceanis skrev:
Personligen hade jag finspacklat och om du har gjort det bra med grovspacklet är det ju bara ett ytterst tunt lager finspackel som knappt behöver slipas så det går fort.Karl_Pedal skrev:
grovlek? det skall vara slätt överallt innan du målarKarl_Pedal skrev:
Att spackla glipan kan du göra direkt men att hyvla "överlappet"....nja en bra fråga. Microliten är ju ganska svår att hantera så kanske det skulle underlätta med en strykning med grund. Men du kan ju börja med att bara dra över skarven med färg för att sen försöka hyvla av "överlappet". Det finns ju ingen anledning att grunda hela taket direkt utan fixa skarvarna först.varmkorv skrev:Efter att ha satt microlit i tak för första gången igår måste jag bara säga att det inte är kul. Svårt att sätta skarvarna mot varandra (ej överlappande). Jag lyckades hyfsat. Men inte så bra som jag skulle vilja.
Kapar tråden lite, men tror TS också är intresserad av svar på min undran. Om man som jag har glipor på 2 mm i ena änden och överlappande i den andra änden av microlitvåden. Vad tror ni om min plan.
1 Grundmåla
2 Spackla glipan sen slipa
3 Hyvla omlottskarven sen ev spackla om det behövs.
Min tanke är att efter grundmålning är det lättare att slipa spacklet och hyvla skarvarna när microliten är hårdare av färgen. Vad tror ni om det?
Besserwisser
· Hallands Län
· 859 inlägg
Jo, jämnhet är ju en parameter men sen finns det ju olika finkorniga spackel. Jag inbillar mig att efter två strykningar så är kornstorleksskillnaden försumbar så jag är lite osäker på vad det finkorniga spacklet har för syfte. Det sjunker ju ihop mer när det torkar men vad har det för påtagliga fördelar?SBH skrev:
alltså. finspacklet får bort grejer som du eventuellt ser i släppljus. du får en extra slät yta. oftast räcker mediumspackelKarl_Pedal skrev:Jo, jämnhet är ju en parameter men sen finns det ju olika finkorniga spackel. Jag inbillar mig att efter två strykningar så är kornstorleksskillnaden försumbar så jag är lite osäker på vad det finkorniga spacklet har för syfte. Det sjunker ju ihop mer när det torkar men vad har det för påtagliga fördelar?
Besserwisser
· Hallands Län
· 859 inlägg
Nu har jag kommit en bit på väg med detta och har en fundering kring det här med släpljus. Jag tycker det är svårt att få bra skuggor när spackel och gips är grått och brunt i kombination med sommarhalvårets ljusa kvällar. Hur gör man för att bäst se var det är ojämnt? Ska man lägga på ett lager vit grundfärg innan man belyser?
Renoverare
· Näverkajakens födelseort
· 797 inlägg
Lättast är att dra en strykning sen köra strålkastare längs med väggarna, då kommer alla defekter fram
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden