Hej på er,
Har lite funderingar på hur jag ska tackla detta problem. Ägaren innan mig har lappat undersidan av balkongen med något konstigt bruk och sen dessutom sedan målat ett tjockt lager av typ latexfärg...
De hade även kört med glasfiber och epoxi (alt polyester) på ovansidan, men inte gjort det tätt. Så i höstas så slet jag bort plasten och fick bila upp det klinkergolv som låg under, eftersom det varit konstant fuktigt under plasten + frostsprängningar.
Hur som helst, ovansidan blir inget problem, men hur lagar jag undersidan? Det kämns som att det är för stora hål för att spackla och jag vet inte hur lagningsbruk ska sitta uppe/kvar.
Som ni ser på fotot så har det blivit ordentliga skador i betongen, samt att de exponerade armeringsjärnen har rostat en del.
Tack på förhand!
Alex
Har lite funderingar på hur jag ska tackla detta problem. Ägaren innan mig har lappat undersidan av balkongen med något konstigt bruk och sen dessutom sedan målat ett tjockt lager av typ latexfärg...
De hade även kört med glasfiber och epoxi (alt polyester) på ovansidan, men inte gjort det tätt. Så i höstas så slet jag bort plasten och fick bila upp det klinkergolv som låg under, eftersom det varit konstant fuktigt under plasten + frostsprängningar.
Hur som helst, ovansidan blir inget problem, men hur lagar jag undersidan? Det kämns som att det är för stora hål för att spackla och jag vet inte hur lagningsbruk ska sitta uppe/kvar.
Som ni ser på fotot så har det blivit ordentliga skador i betongen, samt att de exponerade armeringsjärnen har rostat en del.
Tack på förhand!
Alex
Du behöver ju inte fylla hela skadan på en enda gång, då blir antagligen vikten på ditt lagningsbruk högre än vad sugförmågan att få det att hänga kvar klarar av, köp ett lagningsbruk/putsbruk och dra över med en plattmurslev, se till att pressa bra så att all luft bakom försvinner. Du kommer bli förvånad över hur bra det klarar att "hänga", de skador du inte lyckas fylla direkt går du på när det börjat torka igen. Pensla rikligt med någon vidhäftningsprimer först, och se till att det är rent och rensat från allt löst sittandes gojs.
Tack Snål-Jocke!S Snål-Jocke skrev:Du behöver ju inte fylla hela skadan på en enda gång, då blir antagligen vikten på ditt lagningsbruk högre än vad sugförmågan att få det att hänga kvar klarar av, köp ett lagningsbruk/putsbruk och dra över med en plattmurslev, se till att pressa bra så att all luft bakom försvinner. Du kommer bli förvånad över hur bra det klarar att "hänga", de skador du inte lyckas fylla direkt går du på när det börjat torka igen. Pensla rikligt med någon vidhäftningsprimer först, och se till att det är rent och rensat från allt löst sittandes gojs.
Nej, det är ju sant. Har varit inne på det spåret tidigare också, men i allt virrvarr helt förträngt det. Vidhäftningsprimer har jag, så får fixa bruk bara då. Tanken är nu att gjuta en svagt sluttande yta uppe på balkongen och sen förmodligen köra med papp till att börja med. När det väl är tätt uppe på så tänker jag att hålen under ska lagas.
Ovansidan bör du med fördel kunna flytspackla.
Just det ja.
Jag har sett hur proffs gjort när de renoverat bropelare och liknande, då har de blästrat bort rosten på all synlig armering. Det är väl kanske lite overkill för dig, men varför inte kosta på någon extra hundralapp på att pensla på någon roststopper? finns på Biltema bl a.
Jag har sett hur proffs gjort när de renoverat bropelare och liknande, då har de blästrat bort rosten på all synlig armering. Det är väl kanske lite overkill för dig, men varför inte kosta på någon extra hundralapp på att pensla på någon roststopper? finns på Biltema bl a.
Flytspackla ja, det bar det första som slog mig faktiskt, men är inte helt säker på att jag vågar mig på det.S Snål-Jocke skrev:
Blästra vore smidigt, får se om jag kan få till det utan att skada saker runtomkring.
Antar att biltema roststopper är bättre än inget, men har provat den tidigare och var inte speciellt imponerad. Men, kanske finns något annat, får kika runt lite!
Du vågar flytspackla, och du kommer att älska att du gjort det. Det kommer bli sjukt bra.
Jag har svårt att se hur att misslyckas...

Jag har svårt att se hur att misslyckas...
Inget järn får sticka ut i dager, det får inte bli någon frostsprängning. sikta på att ha en centimeters tjocklek över armeringen, gärna två.
Du menar armera flytspacklet?S Snål-Jocke skrev:
Får se hur hur jag gör då, flytspacklet är så pass mycket dyrare än typ finbetong, ca 1000kr per cm på balkongen.
Det är inte att jag är snål, men senaste året har vi bytt tak, nya fönster och har snart fått hela huset omputsat. Allt utan att låna, dessutom så kommer barn nr 2 vilken dag som helst. Måste även bygga nytt altantak och renovera betongtrappan innan hösten kommer på allvar. Puh...
Nej, jag menade ursprungskonstruktionens armering. Som flyt finns det olika sorter där vissa inte kräver egen armering, men den biten är jag dålig på.
Bra jobbat med huset, verkligen imponerande
Bra jobbat med huset, verkligen imponerande
Jag har ett liknande problem, så den här tråden följer jag! Om man inte vill bygga upp för mycket på balkongens ovansida, hur får man det tätt då?
Alltså, jag kan inte detta på mina fem fingrar. Men jag skulle själv flyta ovansidan samt ha ett vattenavvisande ytskikt typ epoxi lr något. Jag skulle också se till att undersidan tillåter konstruktionen att andas, samt att ha en funktionell droppkant, så rinnande vatten inte kan krypa utefter undersidan.
Jag kan varmt rekommendera Betoheft eller liknande för ovansidan av balkongen. Används utan vidhäftare. Innan dess bortfräsning av det gamla ytskiktet med diamantfräs. Ytbehandling med någon epoxifärg.
Betoheft kan möjligen fungera även på undersidan om man lägger det i tunna skikt.
Betoheft kan möjligen fungera även på undersidan om man lägger det i tunna skikt.
Finns ju flera olika bruk och spackel som bygger bara 5mm.ricebridge skrev:
För min del är det mest som utjämnande lager, då jag bara har själva gjutna plattan kvar, resten bilade jag ner i höstas.
Då är jag med! Har sett att många flyspackel har" inbyggd" armering, därför jag blev lite ställd.S Snål-Jocke skrev:
Tack
Tack Pen för tipset! Kan vara en bra produkt att dra på först och på alla exponerade armeringsjärn.
Redigerat:
Klicka här för att svara
