Hej!
Jag håller på med att bygga ett växthus i färdig byggsats. Jag har murat upp en sockel två stenar högt för att fästa stålfundamentet i. Hålen i teglet har jag fyllt med murbruk blandat av gullex en del och sand två delar samt mer vatten än vid vanlig blandning av murbruk, för att det lättare ska fylla hålen.
Hur som helst, nu till mitt problem. Jag ska borra hål i teglet och plugga med universalplugg för att skruva fast fundamentet. Då hände detta!! Tegelstenen sprack! Vilken teknik måste jag använda för att göra 8 mm hål i tegel utan att det spricker? Jag använde en slagborrmaskin och tillhörande 8 mm borr. Jag har även en vanlig borrmaskin och bilmaskin om det underlättar.
Här kan jag ta bort den spruckna stenen och mura dit en ny. Men fundamentet ska lik förbannat skruvas fast sen. Jag vill inte hålla på och byta var och varannan sten hela tiden. Då blir jag gråhårig.
Snälla hjälp mig.
Jag håller på med att bygga ett växthus i färdig byggsats. Jag har murat upp en sockel två stenar högt för att fästa stålfundamentet i. Hålen i teglet har jag fyllt med murbruk blandat av gullex en del och sand två delar samt mer vatten än vid vanlig blandning av murbruk, för att det lättare ska fylla hålen.
Hur som helst, nu till mitt problem. Jag ska borra hål i teglet och plugga med universalplugg för att skruva fast fundamentet. Då hände detta!! Tegelstenen sprack! Vilken teknik måste jag använda för att göra 8 mm hål i tegel utan att det spricker? Jag använde en slagborrmaskin och tillhörande 8 mm borr. Jag har även en vanlig borrmaskin och bilmaskin om det underlättar.
Här kan jag ta bort den spruckna stenen och mura dit en ny. Men fundamentet ska lik förbannat skruvas fast sen. Jag vill inte hålla på och byta var och varannan sten hela tiden. Då blir jag gråhårig.
Snälla hjälp mig.
Produkter som diskuteras: "universalplugg"
Universalplugg
Universalpluggar är mångsidiga infästningskomponenter som kan användas i en mängd olika material, vilket gör dem till ett utmärkt val för en rad olika projekt. Oavsett om du jobbar med betong, murverk, trä, gips eller något annat material,
Läs mer
Borra med sten/tegelborr men utan slagfunktion, bara rotation. Det kommer att ta längre tid men det spricker inte. Men annars brukar det fungera med vanlig slagborrmaskin i tegel. Är det slagborrmaskin du har eller borrhammare? Borrhammare är lönlöst i tegel, den bara slår sönder teglet.
Pröva gärna i en lös tegelsten tills du känner dig säker på att det fungerar.
Det är väl en borrhammare då...F f91jsw skrev:Borra med sten/tegelborr men utan slagfunktion, bara rotation. Det kommer att ta längre tid men det spricker inte. Men annars brukar det fungera med vanlig slagborrmaskin i tegel. Är det slagborrmaskin du har eller borrhammare? Borrhammare är lönlöst i tegel, den bara slår sönder teglet.
Det finns en omställare mellan slag och rotation+slag. Nu har jag köpt två sten/tegelborr från Bosch. Ett 3 mm för att göra ett guidehål och ett 8 mm för att få slutlig storlek. Jag gör som du säger och övar i en lös tegelsten. Jag återkommer med resultatet.
Ja, nu har jag gjort ett nytt försök. 3 mm stenborr i min vanliga skruvdragare, på lägsta växeln. Sedan 8 mm stenborr efteråt. Borren fick svalna i ett glas med kallt vatten mellan varven. Det funkade bra. Jag blåste ur hålen med ett sugrör. Och jag glömde INTE den personliga skyddsutrustningen här! Nämligen en engångstallrik med hål i mitten där man sätter sugröret. Mycket viktigt! Annars ser man ut som Björn Ranelid efteråt.M Malin R skrev:
Pluggen gick i med lite försiktig övertalning av en hammare.
Idag ska jag skruva fast fundamentet. Det blir spännande att se om teglet håller för det. Men det tror jag. Det var nog de hårda slagen från borrhammaren som spräckte stenen, inte kraften i sig.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden