Googlat och frågat som delfrågor i andra trådar men hittar inget svar...

Om jag tar en HEA 160 på 6m och gjuter in den i en gjutform som är 20x20x6000 vad blir då egenskaperna för denna balk jämfört med att man inte gjuter in...?

Eller är det rent av så a att det blir kasst så det är därför ja inte hittar något....

Hmm, kan inte se att en ingjutning skulle påverka hållfastheten negativt på något sätt !?

Däremot får du ju andra effekter, tex ökad egenvikt (dvs du måste räkna med vikten från gjutningen i hållfastheten) - och sen kan ju sprickbildning osv förekomma på gjutningen, om balken skulle expandera tex - beroende på hur man gjuter förstås

/K

Det blir nog lite kaka på kaka om det är enbart styrkan i balken du vill åt.

Som korrosion/brandskydd har jag gjutit in balkar precis som du beskriver, men då även med armeringsburar och längsgående järn enligt en rätt så utförlig k-ritning.

ok inte helt självklart med andra ord ... Min tanke är alltså att lägga en 6m balk på två stödmurar med 1meters vila på vardera sida (4m spännvidd) och gjuta in hela skiten :) . Detta kommer göras under befintlig betongplatta på en gammal lada som idag har 7m spännvidd med liknande konstrukton (men rostig balk under till därav att ja vill stärka upp)

Ingjutningen ser jag i första hand som korrisionsskydd, men även för att dölja balken men ja inbilla mig även att den skulle bli betydligt starkare.

Sprickbildning pga expansion känns ju lurigt... kan ju bli -20 och +30 så balken lär ju röra sig. Om betongen spricker och trillar av efter nått år är det ju en kass lösning....

Jag vill minnas att jag läst någonstans (här på byggahus?) att betong och järn utvidgar sig ungefär lika vid temperaturskillnader.
Annars skulle väl de flesta armerade betongkonstruktioner få problem?

Japp tycker oxå det verkar skummt men ja skulle gärna vilja att nån sa att det inte va några problem att gjuta in en balk på detta sätt...

Räknade (FEM) på en HEB 200 med 4m spännvidd, fixt support i ena änan och löst vilande på andra ändan.... 50ton jämnt fördelat gav 13mm böj vilket är 1/300 del av längden så det borde la va lagom överdimensionerat :)

50 ton? Vad har du på andra våningen?:p

Lostmoose Lostmoose skrev:
Jag vill minnas att jag läst någonstans (här på byggahus?) att betong och järn utvidgar sig ungefär lika vid temperaturskillnader.
Annars skulle väl de flesta armerade betongkonstruktioner få problem?
Du kan ha rätt, men iom att det inte bara är armeringsjärn utan en hel balk så kan även en skillnad som i armeringsfallet inte betyder så mkt faktiskt spela roll...men jag har varken räknat på det eller provat att gjuta in en så stor I balk ngn gång så jag vet inte :)

/K

Nä 50 ton är ju såklart mycke.. men överdimensionerar gärna med tanke på att ja inte är någon byggnadsingenjör :) Om balken kostar nån tusenlapp extra gör mig inget om jag sover bättre på natten :)

Vad kan man annars tänkas göra för att dölja balken? behöver ju inte gjuta in den men vill ju se en putsad yta utåt sett...

Får la googla vidare om man inte hittar något så är det väll ett "bevis" för att man inte gör som jag tänkt....

Hitta denna så visst görs det... om det är något man måste tänka på är en annan femma...

• Tekniska ritningar av betong med ingjutet ståltvärsnitt och betongfyllda stålrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Frågat runt lite och det är nog inte helt enkelt att få betongn att fästa och inte spricka. Armerat stål är ju "räfflat" av en anledning.... man kan ju iof svetsa på massa bös på balken men.... frågan är nog om det inte blir massa sprickbildningar ändå..

Att bara gjuta in en balk rätt upp och ned tror jag inte fungerar.

jag har sett lastbilstransporter med balkar där det fanns öglor av armeringsjärn fastsvetsade typ var 20e cm. Det var rektangulära öglor som stack ut 20 - 30 cm från balken.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Blir mer och mer inne på att skippa ingjutningen helt och helt enkelt bygga en stålkonstruktion bakom muren för hållfastigheten och mura upp en lecamur framför bara av estetiska skäl. Väl tilltaget och rostskyddsbehandlat stål borde hålla livet ut :)

• Gilla
Patrik Lidstedt
  • Laddar…
Jag vet inte hur stor skillnad det är men hur mycket sämre rent lastmässigt en balk/korg (järn+byglar) med armeringsjärn ingjutna bli?

Man hittar nästan inget på det stora internetet om hur armering av betongbalkar klarar laster och ännu mindre jämförelser mellan armeringsjärn typ kamstål mot I/H balk.
Jag övervägde I balk över öppningar i fasaden men pga att jag tycker att stålbalken delar upp betongen och man riskerar sprikor längs hela längden så blev det kamstål istället, även om det känns som att det klarar mindre last.

Mailade Finja supporten och dom gav svaret "Expander betong fungerar bra". Dom borde väll reagera om det inte funkar att gjuta in balkar

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.