Byggahus.se

Kapa fanerade skivor

1. G
    Medlem · 55 inlägg

grogg

Medlem
    Jag kommer behöva kapa i stort antal fanerade skivor i mindre bitar typ 100x50mm. Skivorna är ca 3 mm tjocka med faner av lönn på båda sidor. Det är viktigt att det blir fina snitt och inte några flisor eller liknande i kanterna varken på över- eller undersida. "Exakta" mått +-1 mm. Ingen efterbehandling som slipning eller liknande ska krävas.
    Vad använder man för såg till detta? Kan man lägga flera skivor på varandra och såga samtidigt för att spara tid? Det rör sig om över hundra skivor totalt.
    Om jag inte ska göra det själv, vilken typ av företag skulle jag kunna köpa jobbet av? Möbelsnickeri? Gärna tips på vad man ska googla efter eller om någon känner till något företag eller privatperson i eller omkring Örebro län.

2. S
    Medlem · 438 inlägg
    En offerskiva underst och så en bra sänksåg på skena löser detta, men det kommer inte vara supersnabbt. Snabbare blir det med bordssåg som du bygger en släde till. Oavsett vilket behöver du ha korrekt sågblad och det måste vara riktigt skarpt.

3. G
    Medlem · 55 inlägg

grogg

Medlem
    Tack för svar! Vad innebär korrekt sågblad i det här fallet och har du något exempel på lämplig bordssåg?

4. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 16 802 inlägg

prototypen

Medlem
    Svante har väl vänt upp och ner på offerskivan, även en sänksåg slår väl för det mesta uppåt.
    Korrekt sågklinga, fintandad och vass.
    Urslag på ena sidan är nästan omöjligt att undvika.

Fina bordsågar har förrits, en liten klinga före den normala som roterar åt andra hållet som sågar ett grunt spår så då håller fibrerna ihop.

Protte

5. Bästa svaret

Bernieberg
    Renoverare · Kalmar län · 2 054 inlägg

Bernieberg

Renoverare
    Vattenskärning dök upp i huvudet. Skulle bli ett prima resultat men vet inte vad det kan kosta. Billigare än en premium bordssåg i alla fall.

6. S
    Medlem · 438 inlägg
    Nejdå. Slagen uppåt räknar jag med att gummilisten på skenan motarbetar.

7. S
    Medlem · 438 inlägg
    Korrekt sågblad är fintandat, vasst som tusan och rent. Jag har inga exempel på lämplig bordssåg. Jag skulle sträcka mig till att nästan vad som helst som har bra spår fungerar. Spår som släden du behöver bygga ska löpa i alltså. Utan släde skulle jag säga att det är hopplöst på en bordssåg (åtminstone om man inte ska spendera en förmögenhet).

8. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 16 802 inlägg

prototypen

Medlem
    På ena sida ja, men till höger om klingan då?

Protte

• Laddar…
  9. S
    Medlem · 438 inlägg
    Den sidan tänkte jag att man slänger. Alltså att man först grovkapar och sen tar ner till exakt mått och slänger skillnaden.

10. G
    Medlem · 55 inlägg

grogg

Medlem
    Tack för alla svar!
    Det får nog bli vattenskärning istället för sågning för att få bästa finish.

11. Bernieberg
    Renoverare · Kalmar län · 2 054 inlägg

Bernieberg

Renoverare
    Vore intressant att få veta vad du får betala för det? Är i kontakt med metoden en del i jobbet men då är det serietillverkade maskindelar så har inte så bra känsla för priset för lite träpussel :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.