Kan jag byta ut golvspånet i konstruktionsritningen mot slätspont eller behöver hela takkonstruktionen räknas om då?
Kan få slätspont för samma pris som golvspån så det är en fråga om vad som är bäst och trä känns ju alltid bättre än spån
Kan få slätspont för samma pris som golvspån så det är en fråga om vad som är bäst och trä känns ju alltid bättre än spån
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Är det golvet i ett bostadsutrymme?
Då skulle jag starkt rekommendera detta.
Lätt att lägga, ingen limning, snyggt och starkt.
Jag har det på vinden, men önskar att jag hade haft det i hela huset i stället för 1-, 2- och 3- stavs lamellparkett-brädor:
http://www.gsbyggvaror.se/produkter/tra/FURU_GOLVTRa_EKONOMI_KVALITE.html
Bor du i norra Skåne så är det ju inte långt att åka.
Annars finns väl liknande golv hos de flesta bygghandlare.
Men GS Bygg har alltid haft bra priser tycker jag.
Då skulle jag starkt rekommendera detta.
Lätt att lägga, ingen limning, snyggt och starkt.
Jag har det på vinden, men önskar att jag hade haft det i hela huset i stället för 1-, 2- och 3- stavs lamellparkett-brädor:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
http://www.gsbyggvaror.se/produkter/tra/FURU_GOLVTRa_EKONOMI_KVALITE.html
Bor du i norra Skåne så är det ju inte långt att åka.
Annars finns väl liknande golv hos de flesta bygghandlare.
Men GS Bygg har alltid haft bra priser tycker jag.
Jo, jag är medveten om fördelarna, att det är mindre kemikalier och mindre svikt. Frågan är om totalstabiliteten kan påverkas negativt eftersom slätsponten inte ger samma skivverkan som ett limmat undergolv av 22 mm spån.
Det är 28x120 det handlar om. Spikar jag det kommer det inte kunna användas som golv va?
Det är 28x120 det handlar om. Spikar jag det kommer det inte kunna användas som golv va?
Om det är cc 60 cm så blir det utmärkt med 28 mm tjocka brädor.
Självklart spikar du brädorna. Hur är delvis en smaksak. Rakt uppifrån med snygga smidda spik, eller skråspika i sponten för dold spikning. Skarva över bjälke och fördela skarvarna mellan bjälkarna så du undviker generalskarv, såvida du inte har en bärande vägg under.
Rakt uppifrån brukar man inte spika annat än ekonomiutrymmen där man normalt inte går med bara fossingar. Det går dock att spika försänkt, men då tror jag man använder klippspik.
Självklart spikar du brädorna. Hur är delvis en smaksak. Rakt uppifrån med snygga smidda spik, eller skråspika i sponten för dold spikning. Skarva över bjälke och fördela skarvarna mellan bjälkarna så du undviker generalskarv, såvida du inte har en bärande vägg under.
Rakt uppifrån brukar man inte spika annat än ekonomiutrymmen där man normalt inte går med bara fossingar. Det går dock att spika försänkt, men då tror jag man använder klippspik.
Bästa svaret
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag håller med alla föregående om att slätsport är mycket trevligare än spånskiva. Men, om spånskivan skall vara skruvlimmad så är det en viktig del av konstruktionen (golvreglarnas nedböjning) som man inte kan ändra på utan vidare.
Klicka här för att svara