Ska göra ett tappert försök att bygga in våra garderober, det vill säga bygga en list från garderobstoppen till taket.
Måtten ser ut som sådant:
Höjd: (till tak från garderobstoppen) 34mm.
Längder: 600mm, 2500mm, 80mm
Bifogar bilder som beskriver lite mer så man förstår bättre.
Vad jag har gjort hittils är att köpa en passbit som är 15x33mm, passar in väldigt bra i mellanrummet, och tänkte såga till den med en gersåg för att få hörnen 45 grader och passa in fint på varandra.
Det jag undrar över lite är dock vart jag ska sätta den främre listen.
Ska den sitta precis ovanför dörrarna, så det blir nästan en slät ytvägg upp till taket, eller ska det bara en bit in, så den sitter på själva garderobsramen och inte ovanför dörrarna.
Sedan undrar jag vilket bästa sättet att fästa allt på är?
Jag tänkte att man kunde skruva inifrån garderoben och uppåt, men det går inte om listen går ovanför dörrarna, ska man då istället skruva fast de andra listerna inifrån och sedan ta den yttre listen med skruv i hörnen till de kortare vid sidan?
Alla tips och tricks är varmt välkomna!
Måtten ser ut som sådant:
Höjd: (till tak från garderobstoppen) 34mm.
Längder: 600mm, 2500mm, 80mm
Bifogar bilder som beskriver lite mer så man förstår bättre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad jag har gjort hittils är att köpa en passbit som är 15x33mm, passar in väldigt bra i mellanrummet, och tänkte såga till den med en gersåg för att få hörnen 45 grader och passa in fint på varandra.
Det jag undrar över lite är dock vart jag ska sätta den främre listen.
Ska den sitta precis ovanför dörrarna, så det blir nästan en slät ytvägg upp till taket, eller ska det bara en bit in, så den sitter på själva garderobsramen och inte ovanför dörrarna.
Sedan undrar jag vilket bästa sättet att fästa allt på är?
Jag tänkte att man kunde skruva inifrån garderoben och uppåt, men det går inte om listen går ovanför dörrarna, ska man då istället skruva fast de andra listerna inifrån och sedan ta den yttre listen med skruv i hörnen till de kortare vid sidan?
Alla tips och tricks är varmt välkomna!
Jag skulle satt en 34x45 regel som ram ovanpå i kant med garderobsstommen och skruvat fast den inifrån garderoben. Behöver du fästa den i taket så använd vinkelbeslag och fäst i regeln och taket.
Givetvis måla regeln, vill du ha vitlackat finns säkert någon list i lämplig dimension.
/Martin
Givetvis måla regeln, vill du ha vitlackat finns säkert någon list i lämplig dimension.
/Martin
Klicka här för att svara