Hej!

Jag och min sambo har nyligen köpt och flyttat in i en Västerbottensgård byggd 1928. 1949 grävdes en källare ur (för hand, vilket jävla jobb). Källaren är oinredd och väggarna är genomgående putsade med vad jag antar är kalkputs (det rätt ljust och går att smula sönder med fingrarna) och målade med kalkfärg. Vissa rum är dock målade med någon plastfärg och där har putset också mycket riktigt börjat släppa på sina ställen.

I ett rum som förra ägarna använt som hobbyrum/verkstad planerar vi att använda som hemmagym. Rummet har tidigare även använts som både ved och potatisförråd så väggarna var rejält skitiga (jord och liknande). För att råda bukt med det gick jag lös med saneringsfräsen som jag byggde enligt någon tråd här på forumet, så nu är väggarna fri från all sorts beläggning.

Knappt en meter från golvet och upp mot taket verkar man ha använt något material som jag antar är träullit som isolering/putsbärare. På vissa ställen är det hål i det centimetertjocka putsskicket som jag snarare tror beror på oöm behandling än fukt (se bild). Hålen som helhet kan dock vara 2-3 cm djupa då en del av träullen följt med på vissa ställen.

Jag har läst i princip alla trådar om kalkputs som jag kunde hitta och de flesta verkar vara eniga om att omputsning ska ske med kalkputs. Jag hade nog tänkt mig ett tunt lager Weber Cal 142 och sedan ett lager Cal 144 ovanpå det.

Vad jag dock är lite osäker på är om det går att laga så djupa hål med kalkputs eller om det är bättre att använda husfix eller liknande?

bild-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

M
Jag kan inte se bilden...

Byggahus skrev:
Du angav ett ogiltig Bifogad fil. Om du följde en giltig länk, var vänlig och kontakta administratören.

Hmm, konstigt, jag kan se den, men vi prövar igen:

vägg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Henrik311
  • Laddar…

Bästa svaret

M
Nu funkar bilden här.

Som svar på frågan: Jo, du kan fylla i hålen med kalkbruk men i omgångar om max 10mm. Det ska torka emellan omgångarna. Glöm inte vattna innan och efter, varken för mycket eller för lite utan det skall vara fuktigt utan att rinna. Kalkbruk är trevligt att jobba med, dock lite mer känsligt för "omild behandling" jämfört med cementbaserat bruk enligt min erfarenhet.

Spricker det är det för tjockt och/eller för dåligt förvattnat men kan då - om det är tidigt i torkningsprocessen - tryckas till med tummen i samband med ett stänk vatten. En spricka där det är torrt bör skrapas ur, vattnas och fyllas i.

Lycka till!

Tack så mycket för svaret.

Då prövar jag att fylla igen de små hålen med en putsning, och de stora kör jag i 2-3 omgångar, sedan putsar jag hela väggen.

Ytterligare en fråga, träullen under befintlig puts är på vissa ställen rätt porös, kommer det gå bra att putsa på den ändå, förutsatt att jag tar bort träull som är helt lös?

M
scim skrev:
Tack så mycket för svaret.

Då prövar jag att fylla igen de små hålen med en putsning, och de stora kör jag i 2-3 omgångar, sedan putsar jag hela väggen.

Ytterligare en fråga, träullen under befintlig puts är på vissa ställen rätt porös, kommer det gå bra att putsa på den ändå, förutsatt att jag tar bort träull som är helt lös?
Ja, det tror jag då putsen bör binda bra mot omgivande bruk.

Försöker mig på ett trådlyft: Hur gick det? Jag har också en gammal källarvägg i västerbotten som är putsad med kalkbruk och har träullit i väggen som syns i djupa gropar som blev efter att cementbaserade lagningar lossnat. Tänkte beställa Weber 142 (eftersom det inte verkar lagerföras någonstans) och är nyfiken på hur det gick för er.

Väggarna sitter då kvar än så jag får väl säga att det gick bra

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.