9 301 läst ·
26 svar
9k läst
26 svar
stålbalk limträ eller timmerstock ??
jo självklart blir böjmotståndet bättre om man ökar höjden till 70cm jämfört med 30...J justusandersson skrev:De storheter som man använder för att bedöma olika aspekter på hållfasthet, böjmotstånd och tröghetsmoment, premierar ju höjd före bredd. Den materialmängd som ingår i en stock med 30 cm diameter skulle kunna räcka till en bjälke med måttet 10x70 cm, vilken skulle ha dubbelt så högt böjmotstånd som den runda stocken. När det gäller användning i horisontella bärverk är nog inte stocken optimal. Däremot är det uppenbart att en stock som används som pelare har den fördelen att den inte har någon svagare knäckningsriktning.
men hur står sig limträ säg 90x315 jämfört med en stock med diametern 315
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Utan att ha detaljräknat på det skulle jag tro att de är rätt likvärdiga. Stocken har ett något bättre böjmotstånd och tröghetsmoment än limträet, medan det senare har ca 20 % bättre elasticitetsmodul än normalt konstruktionsvirke (C24). Något exakt svar går inte att ge om man inte känner till stockens kvalitet.
nej visst är det så att det beror på stocken såklart..
men man kan ju försöka hitta en så fin och kvistren som det bara går, och sedan kanske ta till lite gällande grovleken...
man kan ju hitta en som är 40-50cm med...
och låta grovänden vara grövre som den är naturligt,det blir ju stabilare...
det blir nog iaf billigaste alternativet för mig.
funderar om man ska hugga granen på 6,5 meter... palla upp den i vardera ände och låta den "hänga" sig samt torka något år.
då borde egenvikten gjort sitt... och den fått sin slutliga form innan monteringen...
finns inget "timringskategori" i detta forum?
men man kan ju försöka hitta en så fin och kvistren som det bara går, och sedan kanske ta till lite gällande grovleken...
funderar om man ska hugga granen på 6,5 meter... palla upp den i vardera ände och låta den "hänga" sig samt torka något år.
då borde egenvikten gjort sitt... och den fått sin slutliga form innan monteringen...
finns inget "timringskategori" i detta forum?
Justusandersson: Hur kommer tröghetsmomentet in?
Eftersom trädet har kompenserat för kvistar, så har de inte alls lika stor betydelse för hållfastheten när det gäller rundved gämfört med sågat virke.
Eftersom trädet har kompenserat för kvistar, så har de inte alls lika stor betydelse för hållfastheten när det gäller rundved gämfört med sågat virke.
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 431 inlägg
Ang timring så har du ju en granne som kan endelC camaro1969 skrev:nej visst är det så att det beror på stocken såklart..
finns inget "timringskategori" i detta forum?![]()
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Tröghetsmomentet har ingen betydelse alls för hållfastheten när det gäller ett liggande bärverk. Jag bara nämnde det i förbigående eftersom det förekommit tidigare i diskussionen vid jämförelsen med stockar med runda tvärsnitt.
Detta är jag verkligen ingen expert på. Spontant tycker jag att det vore bättre att låta den torka rakt då du inte har någon nytta av att den hänger ner, men det är jag inte säker på.C camaro1969 skrev:
men ni tror hållfastheten är lika stor i en stock på 315mm dia som en limträbalk med 315mm höjd?
det är väl hållfastheten som är viktigast för mig... svikt osv spelar ju ingen roll...
tänker mig att den kommer hänga ner av sin egen vikt med tiden... så gör man detta moment innan montering borde den ha fått sin form för all framtid? ungefär så går tankarna iaf sen vet jag inte om det stämmer med verkligheten
det är väl hållfastheten som är viktigast för mig... svikt osv spelar ju ingen roll...
tänker mig att den kommer hänga ner av sin egen vikt med tiden... så gör man detta moment innan montering borde den ha fått sin form för all framtid? ungefär så går tankarna iaf sen vet jag inte om det stämmer med verkligheten
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Efter att ha läst på lite inser jag att justus snackar om böjtröghetsmoment, vilket inte har något med storheten tröghetsmoment att göra. Där av min förvirring. Men visst borde böjtröghetsmomentet vara relevant i det här fallet? Jag får läsa på lite mer.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag kanske uttryckte mig lite slarvigt. Jag syftade på det som jag brukar kalla yttröghetsmoment (b*h^3/12), oftast betecknat som "I", som för horisontella bärverk används för att räkna ut nedböjningen. Den senare är ju viktig i många sammanhang, men inte om man vill räkna ut böjhållfastheten för något som ingår i en takkonstruktion om man kan acceptera en viss nedböjning..
Tack för förtydligandet.
Klicka här för att svara