Hej alla.

Jag har pluggat upp elfa konsoller på en putsad tegelvägg med hjäpl av vanliga gunnebo plastpluggar.
Nu lastade jag hyllan lite mycket så pluggarna har arbetat sig utåt och lämnat betydligt större hål.

Det finns tre lösningar som jag ser det.
1) Fyll i med tändstickor och dra i med en större skruv (kass lösning).
2) Borra med större dimension. I med större plugg och större skruv (lite bättre).
3) Blåsa rent hålet, i med cementbaserad spackelmassa och en ny plugg. (rekommenderad lösning enligt experter om man vill att det ska hålla i längden, se länk nedan)

Frågan är: Vad är "cementbaserad spackelmassa"?
Vanlig väggspackel?
Var kan man köpa det? Claes ohlsson, jula, etc?
Funkar det lika bra med silikon eller konstruktionslim?

Länk med anvisning:
http://www.viivilla.se/gor-det-sjalv/renovering/satt-fast-en-los-plugg/

Tack!

• Gilla
MH1001
  • Laddar…
S
typ sån här
http://www.weber.se/betong-cement-v...gningspackling/weber-betongspackel-snabb.html
nä. vanligt spackel är inte samma sak
rekommenderar större bygghandel (kan dock finnas mindre förpackningar på t.ex jula clas ohlson m.fl)
inte silicon kan kanske fungera med k.lim.
"expert" på bilden verkar använda något från danalim.
själv skulle jag satsa på gängstång och injekteringsmassa
då det verkar vara tunga grejor på hyllorna

Tack!

Det jag hittar på de butiker som jag brukar besöka är: http://www.bauhaus.se/betongspackel.html
Men det är som att blanda till cement. Även den länken som du gav mig så är det så. Hur får man då in det djupt i ett hål?
Kan man fylla en gammal patronspruta? eller finns det annat knep?
Eller finns det att köpa färdig på spruta?
I så fall, är det någon som vet var man kan köpa det i Stockholmstrakten. Jag brukar bara hänga på de stora varuhusen.

Tack igen!

• Gilla
MarcusThe
  • Laddar…
Jag skulle rekommendera ankarmassa och gängstång. Ankarmassa säljs på alla stora byggvaruhus och kommer normalt i en patron.

Fischer och Essve har bra bilder på hur man använder ankarmassa på sina respektive hemsidor.

Lycka till!

• Gilla
fobbson
  • Laddar…
yakumo skrev:
Tack!

Det jag hittar på de butiker som jag brukar besöka är: [länk]
Men det är som att blanda till cement. Även den länken som du gav mig så är det så. Hur får man då in det djupt i ett hål?
Kan man fylla en gammal patronspruta? eller finns det annat knep?
Eller finns det att köpa färdig på spruta?
I så fall, är det någon som vet var man kan köpa det i Stockholmstrakten. Jag brukar bara hänga på de stora varuhusen.

Tack igen!
Fisher har en produkt som heter Cement express, finns bla. på byggmax.

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.byggmax.se/gjutning-och-husgrund/cement-och-bruk/cement-express-p18165

Många tack för massor av bra tips!

finns på Biltema tror dom kallade det ankarmassa sitter som berget i mina leca väggar

Yakumo, hittade du nån lösning på problemet? Jag har provat Fischer Cement Express, men den var för grov i strukturen för att fylla ut mellan plugg och hål.

• Gilla
Schmäck
  • Laddar…
Är det inte lättare att använda rätt plugg för hålet, i tegel brukar det sitta jä#@$% bra. Eller har jag missat något.

Kenneth5828, om du har tips på plugg som funkar i halvlöst murbruk, så
är jag mer än tacksam :-). De flesta hål hamnar ju i teglet, men i mitt nuvarande projekt så blir det tyvärr några i bruket mellan stenarna...

L
Djupa hål min 10 cm 2 plugg efter varandra i hålet + lång skruv

• Gilla
Anker62 och 1 till
  • Laddar…
I dålig puts fungerar ankarmassa och gängstång väldigt bra.

Finns på de flesta byggvaruhus, byggmax, biltema och (tror jag) Jula.

Det skall gå att köra ankarmassa och vissa pluggtyper och vanlig skruv, men där har jag dålig koll på vad man skall köra med.

Tack Liteavvarje och hempularen för tips. Gängstång var inte aktuellt i min applikation och jag orkade inte riktigt hålla på med blandmassor eller tvåkomponentlösningar. Så här gjorde jag när jag hamnade med hålet i "löst" bruk:

Dammsög först bort allt löst och tryckte sen i "lagom" mycket (=ganska mycket) av Fischer cement express, varpå jag skapade ett hål i den mjuka massan, först med en spetsig 6 mm-stång och sen med en 8 mm-stång. När 8 mm-stången satt i tryckte jag på massa utifrån och liksom vibbade in runt stången. Stången sen gick att vrida ut (om man höll emot massan lite försiktigt med fingrarna) och lämnade bara hålet kvar. Torka tills det hårdnat, kanske två dagar. Kolla att pluggen gick i. Om inte borra upp med 8 mm (vanlig stålborr utan slag). Lite PL400-lim, först i hålet, sen på pluggen som jag långsamt vred i för att få med limmet in i hålet. Torka en eller två dagar och sen montera med skruv. Kändes som det funkade fint och pluggarna i dessa hål visade ingen tillstymmelse att rotera med skruven. Använde halvlånga pluggar (fischer SX 8x65) Spaljen sitter i alla fall uppe!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.