9 114 läst ·
17 svar
9k läst
17 svar
Isolera murad vägg på insidan?
Sida 1 av 2
Jag har en vägg som är murad av isolerade lättbetongblock. Det funkar toppen utom på ett ställe där det har fällts in ett elskåp. Väggen är precis iskall på vintern och jag gissar att det är hål rakt igenom för att elskåpet skall få plats.
Jag tänker mig att jag skall såga upp väggen från insidan för att titta hur det ser ut och isolera. På insidan är det bara reglat och spån+gips.
Men hur isolerar man en murad vägg på insidan bäst? Det lär inte finnas speciellt mycket plats för isolering.
Jag tänker mig att jag skall såga upp väggen från insidan för att titta hur det ser ut och isolera. På insidan är det bara reglat och spån+gips.
Men hur isolerar man en murad vägg på insidan bäst? Det lär inte finnas speciellt mycket plats för isolering.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Finns det inte plats så finns det inte. Sett till hela väggens yta måste det vara försumbart. Se till att det är tätt.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är svårt att ge bra råd utan att veta mer om väggens utförande, både generellt och bakom elskåpet. Där finns nog en hund begraven, för jag har svårt att föreställa mig att den lilla yta som ett elskåp utgör, kan åstadkomma att det blir så kallt.
Små oisolerade hål kyler mycket på vintern och särskilt om det finns drag. Är det fasadskåpet för elmätaren som sitter på andra sidan?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag skulle inte uttrycka det på det sättet. Om det bara är isoleringen som skiljer ytorna åt blir effekten försumbar i ett någorlunda stort rum. Det är lätt att visa det med räkneexempel. Är det emellertid hål rakt igenom så att det blir drag, då är det en annan situation.Polacoloco skrev:
Ja iskallt blir det i alla fall. Det känns som det är hål rakt igenom. Tror mupparna som byggde huset har helt enkelt sågat ett stort hål för elskåpet och sen bara lagt på innerväggen.J justusandersson skrev:
Så platsen att isolera är lika med djupet på en regel! Hur gör man det bäst?
Varm fuktig inneluft kondenserar på kalla ytor. Vet inte hur din vägg är uppbyggd men det borde bli reglar, isolering, plast, gips. Men jag är bara hisstekniker så jag hade väntat på ett proffssvar
Gissar på att jag måste såga upp väggen för att kolla om det är baksidan på elskåpet jag ser bakom innerväggen. Lär ju inte vara speciellt mycket plats att isolera på trist nog så vette tusan hur man löser detta?Polacoloco skrev:
Bästa svaret
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Poluretanskivor kan du lägga om du har dåligt med utrymme men vill ha maximal isoleringsförmåga. SPU hette dom förut men numera heter dom Kingspan Therma.
Det finns en variant med gipsskiva färdigt monterad på dessa skivor också. Dom behöver inga reglar eller nått utan man bara limmar upp dom med polyuretanskum direkt på betongväggen.
https://www.kingspan.com/se/sv-se/produkter/isolering/therma/therma-tw56-isolergips
Det finns en variant med gipsskiva färdigt monterad på dessa skivor också. Dom behöver inga reglar eller nått utan man bara limmar upp dom med polyuretanskum direkt på betongväggen.
https://www.kingspan.com/se/sv-se/produkter/isolering/therma/therma-tw56-isolergips
Dom skrivorna verkar ju riktigt bra. Hoppas det fonns 30 mm plats för en sån. Tack för bra tips. Borde ju går att limma direkt på murblocken dåF Finndjävel skrev:Poluretanskivor kan du lägga om du har dåligt med utrymme men vill ha maximal isoleringsförmåga. SPU hette dom förut men numera heter dom Kingspan Therma.
Det finns en variant med gipsskiva färdigt monterad på dessa skivor också. Dom behöver inga reglar eller nått utan man bara limmar upp dom med polyuretanskum direkt på betongväggen.
[länk]
