Hej,

Vi bor i ett enplanshus med källare från 1969 där vi har lite renoveringsplaner. Källaren består av en bärande vägg i mitten längst med huset. Väggen vi tänkt riva är 1350mm från denna vägg.

Frågan är om det behövs en bärande balk eller inte? Det är ändå några småväggar som skall rivas.

Den bärande väggen är 200mm tjock medan de mindre är 90mm. Är dessa tunna väggar också bärande eftersom det är siporexvägg? :what:

Jag lägger till två bilder som visar hur det ser ut just nu och som vi önskar kunna göra.

Ritning av en källarplanslösning med markerad vägg som planeras att rivas och frågeställning om dess bärighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning av en källarplanlösning med väggpositioner markerade och en bastu, badrum samt andra utrymmen illustrerade.
Skapa konto

Tacksamma för svar!

//Markus

Redigerat:
Jag skulle riva utan dåligt samvete. Men, det är alltid klokt att dubbelkolla så varför inte öppna lite i taket runt väggen? Du kommer se att väggen bara står där utan något som vilar på den.

Det kanske är en dum fråga, men hur ser jag om det är något som vilar på väggen?

tommib
Du kan känna lite på de översta blocken i väggen och se att de inte är klämda mot taket.

Med känna menar jag lite försiktigt med en slägga eller liknande, de sitter troligen med spik och/eller puts mot bjälklaget (speciellt om det också är lättbetong).

För övrigt håller jag med, jag skulle riva.

Som en orelaterad tanke skulle jag fundera lite på porslinstronens placering, bredvid dörren till bastun är kanske inte helt optimalt...

Tackar för tipsen, ritningen är inte fullt spikad men ska ha det i åtanke!

tommib
Min egen lösning skulle vara att sätta badkaret i det hörnet duschen är i idag, toaletten under fönstret där badkaret är, samt bygga två lätta skiljeväggar och ha duschen mellan fönstrena i ytterväggen. På så sätt blir toaletten lite avskild.

I övrigt är det en väldigt snygg och smart lösning med groventren. En dröm som jag har är att ha ett golvavlopp typ unidrain där ni tänkte ha draperiet, både som en skiljelinje mellan badrum och groventre och för att enkelt kunna raka ner smutsvattnet. Om det är möjligt skulle jag också försöka finna plats för skitiga arbetskläder, om det är något som förekommer hos er...

Fundera på att lägga tvättstugan "vågrätt" istället för lodrätt, så att man går rakt genom den till resten av huset (ungefär som nuvarande korridor fast lite bredare då). Då är det lättare att ordna bra läge för toan, för den står verkligen inte bra där du ritat den nu.

Anna_H Anna_H skrev:
Fundera på att lägga tvättstugan "vågrätt" istället för lodrätt, så att man går rakt genom den till resten av huset (ungefär som nuvarande korridor fast lite bredare då). Då är det lättare att ordna bra läge för toan, för den står verkligen inte bra där du ritat den nu.
Hej och tack för ditt svar! Det har flyttats runt en hel del sedan denna ritningen gjordes. Men nu är det endast foder runt dörrar som ska på plats, sen är allt klart!

tommib
Pics or it didn't happen :)

Lovar att lägga ut när fodret är på plats!

Tjena, här kommer några utlovade bilder. Får bli bättre bilder sen när bastun med är helt klar!

• Modern badrum med hörnbadkar, tvättställ och spegel, halvfärdig inredning.
    Skapa konto
  • Ej helt färdigställt badrum med vita kakelväggar, grått golv, och vit badrumsinredning.
    Skapa konto
  • Modern tvättstuga med vita skåp, tvättmaskin, diskho och mörk bänkskiva.
    Skapa konto
  • Modernt badrum med vita kakelväggar, grått klinkergolv, toalett och glasduschvägg.
    Skapa konto
  • Ritningar av en bastu och ett badrum med markeringar för WC, dusch, badkar och bastuavdelning.
    Skapa konto
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.