Hoppas med mitt första inlägg här på forumet få svar på en fundering jag har...

Totalrenovering av övervåningen pågår i vår 20-talsvilla och med detta skall nya PEX-rör dras från centralt placerat schakt (vid murstock) "tvärs bjälklaget" ut till radiatorerna vid respektive gavel.
Jag behöver således borra 4st 30mm hål i samtliga balkar på ena sidan för att nå gaveln, och 2st 30mm hål i samtliga balkar åt andra hållet för att nå den andra gaveln.

Balkarna är 3"x8" på cc25" vilket motsvarar ungefär 7x20cm på cc63cm.
Balkarnas spännvidd mellan yttervägg och hjärtvägg är ca 4m.
  • På den sidan där 4 rör skall dras och således 4 hål per balk är nödvändigt, kommer hålen borras ungefär mitt emellan upplag mot yttervägg och hjärtvägg.
  • På den sida där 2 rör skall dras och således 2 hål per balk är nödvändigt, kommer hålen borras ca 1 meter från upplag mot hjärtväggen.
Jag antar att jag borrar i mitten på balkarnas höjd?

Frågan är då om jag behöver vara orolig och kontakta en konstruktör för att beräkna, eller om jag glatt ska borr på?

Tacksam för hjälp :)

B BMannen skrev:
Hoppas med mitt första inlägg här på forumet få svar på en fundering jag har...

Totalrenovering av övervåningen pågår i vår 20-talsvilla och med detta skall nya PEX-rör dras från centralt placerat schakt (vid murstock) "tvärs bjälklaget" ut till radiatorerna vid respektive gavel.
Jag behöver således borra 4st 30mm hål i samtliga balkar på ena sidan för att nå gaveln, och 2st 30mm hål i samtliga balkar åt andra hållet för att nå den andra gaveln.

Balkarna är 3"x8" på cc25" vilket motsvarar ungefär 7x20cm på cc63cm.
Balkarnas spännvidd mellan yttervägg och hjärtvägg är ca 4m.
  • På den sidan där 4 rör skall dras och således 4 hål per balk är nödvändigt, kommer hålen borras ungefär mitt emellan upplag mot yttervägg och hjärtvägg.
  • På den sida där 2 rör skall dras och således 2 hål per balk är nödvändigt, kommer hålen borras ca 1 meter från upplag mot hjärtväggen.
Jag antar att jag borrar i mitten på balkarnas höjd?

Frågan är då om jag behöver vara orolig och kontakta en konstruktör för att beräkna, eller om jag glatt ska borr på?

Tacksam för hjälp :)
Du borrar på mitten av bjälkens höjd och så nära spännviddens mitt som möjligt så är det inga problem.

Mikael_L
Nej, man ska väl undvika mitten av spannet, ty där är ju böjkrafterna störst.

Borra gärna hålen lite närmare ett av upplagen.

Är du osäker så börjar du med att skruvlimma en bit 12 eller 18mm konstruktionsplywood på vardera sida, säg 1-2 meter lång och lika hög som bjälken (var det 20cm). Sen borrar du hålen mitt i, så är denna konstruktion fortfarande starkare än den var innan.

Hål bör man göra där tvärkrafterna är som minst, dvs långt från upplag, alltså närmare mitten på spannet.

Annars kör med plyfa som nämnts om du är osäker.

• Gilla
seniorkonsult
  • Laddar…
Verkar som vi pratar om två mittpunkter?
Mitt emellan upplagspunkter = sämst.
Mitt i balkens (höjd)profil = bäst

• Gilla
fahlis och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, man ska väl undvika mitten av spannet, ty där är ju böjkrafterna störst.

Borra gärna hålen lite närmare ett av upplagen.

Är du osäker så börjar du med att skruvlimma en bit 12 eller 18mm konstruktionsplywood på vardera sida, säg 1-2 meter lång och lika hög som bjälken (var det 20cm). Sen borrar du hålen mitt i, så är denna konstruktion fortfarande starkare än den var innan.[/QUOTE
Stopp!
I mitten är skjuvkrafterna minst! Största krafterna vid upplagen!!

FEL, helt fel!
Tänk en lång kortlek, böj denoch se var korten förskjuts mest!

• Gilla
bossespecial
  • Laddar…
Mitt på balkens höjd, "bäst".
Mitt mellan upplagspunkter behöver ej va sämst. Momentet tar man upp med ett kraftpar över och under hålet, tvärkraften är lite "krångligare" att ta hand om, därför bör man försöka undvika hål för nära upplag där tvärkraften är som störst.

Hur ser bärningen av taket ut? I min 20-talsvilla "står" taket på bjälklaget vilket ger en lite annorlunda tvärkraftsfördelning än för en vanlig balk.

Mikael_L
  • Gilla
BMannen
  • Laddar…
Jag skulle tro att träguiden är skriven till en lite bredare publik därför är den inte direkt så djupgående. Seniorkonsult visar förståelse för både kraftspel och hållfasthet och jag håller med honom(y)

Men det är som du skriver, pest eller kolera, fast där ena är lättare att bota än den andra:p

• Gilla
Nahpets
  • Laddar…
Wow tacksam för stark och snabb respons!
Har läst lite på träguiden men eftersom exakt uträkning av det jag ska göra verkar kräva en halv vetenskap så tänker jag på den gamla snickarens bästa knep i kniviga situationer?

Överdimensionering med 18mm k-plywood på var sida om respektive balk på 20x100cm och borra centralt i höjdled, mitt i spannet?
Hade ju önskat att det bara var att borra men förstärkningen är ju ändå genomförbar med minimala ingrepp i golvet... vad tror ni om de?

• Gilla
seniorkonsult
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Inte nära mitt i spannet enlig denna sida.
[länk]
Här talar vi om små hål och de skall placeras i 0-lagret, dvs mitt i balkhöjd där skjuvkrafterna är minst.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.