Ska sätta skivor mot murstock i badrum för tätskikt och kakel. Stocken är princip alltid "kall" men det eldas i kaminen (finns risk för rökläckage). Vad skulle ni sätta och hur? Funderade på fibercement (minerit), lim(fix) och några spikplugg(stål). Dessvärre har jag inte hittat försänkta spikplugg i stål utan endast med kullrig skalle, vilket försvårar spackling.

Någon som har ideer/erfarenhet om detta?

L
Du säger risk för rökläckage , den ska vara tät och inte läcka , provtryckning ett tips ,
du får sätta infästningen i teglet och undvika fogarna , gärna lite djupa hål , så det biter bra
Mineriten går ju att försänka i , då försvinner skruv eller spik under ytan

L Liteavvarje skrev:
Du säger risk för rökläckage , den ska vara tät och inte läcka , provtryckning ett tips ,
du får sätta infästningen i teglet och undvika fogarna , gärna lite djupa hål , så det b
...

Det är ett gammalt hus och med "risk" menar jag naturligtvis inte att den läcker, utan att OM det skulle börja läcka så finns det en myckel liten risk att rök kan ta den vägen. Skorstenen är nydragen med bruk men någon liter läcker den i alla fall.

Tack för tipsen om försänkningen i minerit. Det är nog så det får bli. Vad tror ni annars om fibergips (fermacell) på stocken? Är det att betrakta som brännbart i någon mening?

L
Om är det samma som Harrisburg :) med Tage Danielsson
Minerit är cementbaserad obränbart och tät i våtrum

• Gilla
GHP
  • Laddar…
Tycker att du är på rätt spår med egna idéer. Mitt främsta tips är att stämma av med din sotare innan du börjar smälla upp något, så slipper du få feedback först när badrummet är klart. Här har sotaren varit väldigt hjälpsam när vi har haft liknande frågor.

• Gilla
GHP och 1 till
  • Laddar…
Bra tips med sotaren. Ringde och han hade inga egentliga synpunkter så länge jag inte ville regla precis vid de aktiva rökkanalerna.

• Gilla
Liteavvarje och 1 till
  • Laddar…
Fick även sätta fibergips om jag ville..... lite "mjukare" och lättare att jobba med. Nu lutar det åt Fibergips, "husfix" , och några stålspikplugg.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.