6 539 läst ·
6 svar
7k läst
6 svar
Skivmaterial för murstock
Ska sätta skivor mot murstock i badrum för tätskikt och kakel. Stocken är princip alltid "kall" men det eldas i kaminen (finns risk för rökläckage). Vad skulle ni sätta och hur? Funderade på fibercement (minerit), lim(fix) och några spikplugg(stål). Dessvärre har jag inte hittat försänkta spikplugg i stål utan endast med kullrig skalle, vilket försvårar spackling.
Någon som har ideer/erfarenhet om detta?
Någon som har ideer/erfarenhet om detta?
Produkter som diskuteras: "spikplugg"
Spikplugg
Spikpluggar är infästningskomponenter designade för att användas med spik och kan användas i flera olika material. Dessa pluggar har en förförankrad spik inuti sig, vilket gör installationen snabb och enkel.
Läs mer
Du säger risk för rökläckage , den ska vara tät och inte läcka , provtryckning ett tips ,
du får sätta infästningen i teglet och undvika fogarna , gärna lite djupa hål , så det biter bra
Mineriten går ju att försänka i , då försvinner skruv eller spik under ytan
du får sätta infästningen i teglet och undvika fogarna , gärna lite djupa hål , så det biter bra
Mineriten går ju att försänka i , då försvinner skruv eller spik under ytan
...L Liteavvarje skrev:
Det är ett gammalt hus och med "risk" menar jag naturligtvis inte att den läcker, utan att OM det skulle börja läcka så finns det en myckel liten risk att rök kan ta den vägen. Skorstenen är nydragen med bruk men någon liter läcker den i alla fall.
Tack för tipsen om försänkningen i minerit. Det är nog så det får bli. Vad tror ni annars om fibergips (fermacell) på stocken? Är det att betrakta som brännbart i någon mening?
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Tycker att du är på rätt spår med egna idéer. Mitt främsta tips är att stämma av med din sotare innan du börjar smälla upp något, så slipper du få feedback först när badrummet är klart. Här har sotaren varit väldigt hjälpsam när vi har haft liknande frågor.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden