17 069 läst ·
7 svar
17k läst
7 svar
Plugga för skruv i betonghålsten
Detta är inte kul 
Gammaldags betonghålsten i grunden. När man borrar så hamnar man efter någon cm djup ofta i ett hålrum av slumpmässig form. Eller i kanten på ett hålrum så att borren drar snett.
Vill man plugga för att dra i en skruv så blir det inte bra med vanliga metoder.
Tips?
Gammaldags betonghålsten i grunden. När man borrar så hamnar man efter någon cm djup ofta i ett hålrum av slumpmässig form. Eller i kanten på ett hålrum så att borren drar snett.
Vill man plugga för att dra i en skruv så blir det inte bra med vanliga metoder.
Tips?
Vad ska du hänga upp?
Hur många fästpunkter?
Över hur stor yta sitter fästpunkterna?
Hur stor vikt?
Hur långt ut från väggen kommer tyngdpunkten att vara?
Vår fjärrvärmecentral hänger uppe med fyra skruv & plugg i betonghålsten, hängt i 13år utan bekymmer.
Hur många fästpunkter?
Över hur stor yta sitter fästpunkterna?
Hur stor vikt?
Hur långt ut från väggen kommer tyngdpunkten att vara?
Vår fjärrvärmecentral hänger uppe med fyra skruv & plugg i betonghålsten, hängt i 13år utan bekymmer.
Jag har skrivit det till många andra här i forumet så jag kan väl lika gärna upprepa det igen. Spikplugg fungerar jättebra i betonghålsten.. Naturligtvis kan det inte vara stora "håligheter" i väggen, för då får ingenting bärighet. Då får du nog knacka upp ytan fram till håligheten och fylla upp den med ny betong/husfix/cement/stark puts.
Fördelen med spikplugg är att du får inga roterande rörelser mot hålväggen utan den expanderar ju radiellt utåt och på så sätt så "fräser" den inte ut hålet än mer. Anpassa storleken av spikpluggen efter ditt behov. Till exemple så använde jag 10 cm långa spikplugg till hatthyllan som hade rasat ned 3 ggr då jag använt vanliga plugg.. Nu har den hållt sig uppe i två år än så länge...
Innan när mormor kommer förbi med sin kappa fylld med 10 tusen prylar i fickorna så rasade hatthyllan av konstig anledning ned..
Fördelen med spikplugg är att du får inga roterande rörelser mot hålväggen utan den expanderar ju radiellt utåt och på så sätt så "fräser" den inte ut hålet än mer. Anpassa storleken av spikpluggen efter ditt behov. Till exemple så använde jag 10 cm långa spikplugg till hatthyllan som hade rasat ned 3 ggr då jag använt vanliga plugg.. Nu har den hållt sig uppe i två år än så länge...
Innan när mormor kommer förbi med sin kappa fylld med 10 tusen prylar i fickorna så rasade hatthyllan av konstig anledning ned..
Produkter som diskuteras: "Spikplugg"
Spikplugg
Spikpluggar är infästningskomponenter designade för att användas med spik och kan användas i flera olika material. Dessa pluggar har en förförankrad spik inuti sig, vilket gör installationen snabb och enkel.
Läs mer
När installatören skulle hänga upp ytterdelen till vår Luft/Luft-värmepump på utsidan av vår källarvägg av betonghålsten, så gjorde han hål på kanske 3 cm bredd i vilka han knackade in träpluggar. Sedan borrade han hål i träpluggarna för konsolerna. Han menade att det funkade jämt, och det har iaf suttit i 6-7 år nu ytan problem.
De flesta betonghålstenar har väl 2-3 "nivåer" med hål, så om man borrar igenom ytterskalet och åtminstone en mellanvägg också (som ligger kanske 7-8 cm in?) så att en plugg får stöd på fler ställen än bara ytterskalet, så gissar jag att det håller för det mesta.
De flesta betonghålstenar har väl 2-3 "nivåer" med hål, så om man borrar igenom ytterskalet och åtminstone en mellanvägg också (som ligger kanske 7-8 cm in?) så att en plugg får stöd på fler ställen än bara ytterskalet, så gissar jag att det håller för det mesta.
Om det är stora hålrum och man träffar mitt i de finns det ju massor med varianter som är för skivmaterial som lägger ett stöd bakom skivan. Annars hade jag tryckt i någon kemankare och hoppats på att fylla hålet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden