M
Jaha sorry - jag uppfattade det som att det även var i isoleringen på högra sidan i första bilden och även på andra bilden. Inte enbart bakom gipset vid porten.
 
När dieseln förbränns så bildas det ju stora mängder gas, vilket ger ett ökat tryck i rummet. Eftersom ventilationen var stängd så måste överskottsgasen leta sig ut genom alla de otätheter som finns.
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
johel572 johel572 skrev:
Har du någon köldbrygga i hörnet? Ventilen torde ju hålla utetemperatur. Du får ju kondens på kalla ytor.

Vad gäller portarna så monteras ju alltid takskjutportar på insidan så det är helt korrekt.
Jag är lite lur på om det är något tokigt i hörnen, att det drar just längst ner. För det är ungefär samma i alla hörn. Verkar vara en liten glipa mellan isoleringen och regeln. Kan detta bli problem?
Nu är det ju -24c ute också.

Ni hade nog helt rätt om dieselkanonen, nu känns det mycket behagligare inne nu. Det står 50% på avfuktaren nu. Tidigare ca 60-65%. Och väggen/isoleringen verkar ha torkat upp nu, har haft byggfläkten blåsandes ett par timmar.

Men jag undrar om det blir samma sak igen då jag tar bort byggfläkten..

Eller kan det vara runt häftstiften det inte blir tätt när jag tejpar? Verkar som det drar runt dom..? Det är enbart längst ner där i hörnen ingen annanstans.
 
  • Vinkelvy av en isolerad vägg med en glipa vid trähörnet, där isolering inte möter regeln, tejpade häftstift synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
useless useless skrev:
När dieseln förbränns så bildas det ju stora mängder gas, vilket ger ett ökat tryck i rummet. Eftersom ventilationen var stängd så måste överskottsgasen leta sig ut genom alla de otätheter som finns.
Nej. Det är fel.
En syre molekyl bildar en koldioxid eller en vatten molekyl. Gaser tar generellt lika stor plats per molekyl, så volymen ökar inte. Även om den skulle göra det så var det ju inte springor som var problemet. Kondensen hamnade innanför fuktspärren.
 
Det kanske är någon köldbrygga där mellan, verkar vara en liten glipa mellan isoleringen och regeln, vad tror ni om man skulle skära upp ett hål och blåsa in lite fogskum där mellan? Eller är det dumt?
 
Staffans2000
Du menar att även avgaserna från dieselvärmaren släpps ut i garaget. Jag hoppas att jag fattar fel, men det låter så!
 
T Tebax skrev:
Det kanske är någon köldbrygga där mellan, verkar vara en liten glipa mellan isoleringen och regeln, vad tror ni om man skulle skära upp ett hål och blåsa in lite fogskum där mellan? Eller är det dumt?
Jag tror du är på helt rätt spår att du har en köldbrygga i hörnen i form av en glipa. Innan åtgärd skulle jag själv ta reda på om det är orimligt hög luftfuktighet i garaget.

Får mig att fundera på vilka risker det egentligen finns med 1/3 regeln när utvändiga köldbryggor är med i bilden. Nästa byggskandal? :rolleyes:
 
Staffans2000
Är det inte så enkelt att kanonen skjuter ut vattenånga. Själv skulle jag aldrig kommit på tanken att låta garaget värmas upp av koldioxid och vatten. Inte konstigt att det blir blött.
 
Jo visst är det så.
 
V vik_tor skrev:
Jag tror du är på helt rätt spår att du har en köldbrygga i hörnen i form av en glipa. Innan åtgärd skulle jag själv ta reda på om det är orimligt hög luftfuktighet i garaget.

Får mig att fundera på vilka risker det egentligen finns med 1/3 regeln när utvändiga köldbryggor är med i bilden. Nästa byggskandal? :rolleyes:
Vad menar du med 1/3?


Dieselkanonen har varit tillfällig bara, har inte fått igång golvvärmen ännu. Kör nu med byggfläkt. 16c och hygrometern säger 51% och på avfuktaren pendlar det mellan ca 45-50% nu. Kondensen har försvunnit från fönstrena.

Kan det bli bättre om jag sätter dit mer isolering? Så att det blir varmare mot plasten? Menar att jag fortsätter att isolera en bit till. Då blir ju väggen varmare. Kanske bättre i hörnet då?
 
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.