Hej
Jag har för ett par veckor sen rest ett garage och monterat port/dörr.
Stommen är på 145mm sen har jag isolerat väggarna med 145mm och monterat ångspärr och sedan slagit dit 45x45mm liggandes. Det ska bli osb + gips.
Taket har jag plastat och satt 28x70 läkt och sedan blåst 50cm lösull.
Även satt en 125mm tillluftsventil och en frånluftventil med en intellivent fläkt.
Runt porten har jag satt 45mm isolering + osb/gips sedan monterat porten. Övrig del i garaget har ej fått isolering utan har enbart 45mm reglar och plast bakom. Ska påbörja eldragning.
Men nu till saken, jag var ut i veckan och kände på isoleringen bakom gipset och den är dyngsur. Det måste ha blivit kondens bakom isoleringen mot plasten. Varför?! Vad ska jag göra åt detta?
Jag har ej slagit på golvvärmen utan kör enbart en dieselkanon och håller +20 grader där inne. Måste dra elen innan jag kan slå igång golvvärmen och det hade jag tänkt göra till sommaren/våren.
Har även tejpat igen ventilerna och satt in en woods avfuktare där inne som gått 1 vecka snart.
Vad ska jag göra åt detta? Jag är livrädd för att jag kommer att få mögel där bakom.
Varför har det blivit såhär?
Det är inte högre upp på väggen, utan endast längre mer mot syllen och facket ovanför.
Jag har för ett par veckor sen rest ett garage och monterat port/dörr.
Stommen är på 145mm sen har jag isolerat väggarna med 145mm och monterat ångspärr och sedan slagit dit 45x45mm liggandes. Det ska bli osb + gips.
Taket har jag plastat och satt 28x70 läkt och sedan blåst 50cm lösull.
Även satt en 125mm tillluftsventil och en frånluftventil med en intellivent fläkt.
Runt porten har jag satt 45mm isolering + osb/gips sedan monterat porten. Övrig del i garaget har ej fått isolering utan har enbart 45mm reglar och plast bakom. Ska påbörja eldragning.
Men nu till saken, jag var ut i veckan och kände på isoleringen bakom gipset och den är dyngsur. Det måste ha blivit kondens bakom isoleringen mot plasten. Varför?! Vad ska jag göra åt detta?
Jag har ej slagit på golvvärmen utan kör enbart en dieselkanon och håller +20 grader där inne. Måste dra elen innan jag kan slå igång golvvärmen och det hade jag tänkt göra till sommaren/våren.
Har även tejpat igen ventilerna och satt in en woods avfuktare där inne som gått 1 vecka snart.
Vad ska jag göra åt detta? Jag är livrädd för att jag kommer att få mögel där bakom.
Varför har det blivit såhär?
Det är inte högre upp på väggen, utan endast längre mer mot syllen och facket ovanför.
Produkter som diskuteras: "intellivent"
Badrumsfläkt Intellivent S Fresh
Komplett frånluftsfläkt
2 069 kr inkl moms
Läs mer
Porten ser ut att sitta långt in i väggen. Du behöver nog ha den utanför fuktspärren för att temperaturen i installationsskitet inte ska bli för låg. På den lilla biten brevid dörren kan du ju strunta i att isolera installationsskiktet. Din dieselkanon levererar i princip lika mycket fukt som den förbrukar diesel.
Hmm, menar du att porten skulle suttit längre in? Alltså installationskikt mot porten istället?D Daniel 109 skrev:Porten ser ut att sitta långt in i väggen. Du behöver nog ha den utanför fuktspärren för att temperaturen i installationsskitet inte ska bli för låg. På den lilla biten brevid dörren kan du ju strunta i att isolera installationsskiktet. Din dieselkanon levererar i princip lika mycket fukt som den förbrukar diesel.
Jag var in dit nu, kanske det är "för" tätt? Jag kan inte ens tända en tändare. Det är för lite syre där. Helt omöjligt att tända.
Sen verkade det bara vara mot hörnet det är blött, stack in armen längre in och där är det torrt. Så närmast hörnet. Passade på att fota ett annat hörn som inte är igenslaget. Kondens, har tejpat över häftstiften på plasten.
Då har du sannolikt extremt hög luftfuktighet i garaget. Jag menade att dörren sitter för långt in. Men får du även kondens på oisolerad plast så hjälper inget sådant.
Allright! Vad ska jag göra åt detta?D Daniel 109 skrev:
Slå av dieselkanonen? Sätta in element och hålla ventilerna helt täta och köra avfuktaren?
Eller ska jag öppna upp ventilerna?
Produkter som diskuteras: "avfuktaren"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Har öppnat ventilerna 50/50 nu, och satt in ett element och en "byggfläkt" 2kw som blåser på väggen.useless skrev:
Nu kan man då tända en tändare där inne, så lite syre har kommit in.
Hur ska man våga spika igen väggarna när det är såhär..... Beror detta på luftfuktigheten? Det är 5cm kondens på fönstrena också,
Vädra ur genom dörren några gånger.
Har du någon köldbrygga i hörnet? Ventilen torde ju hålla utetemperatur. Du får ju kondens på kalla ytor.
Vad gäller portarna så monteras ju alltid takskjutportar på insidan så det är helt korrekt.
Vad gäller portarna så monteras ju alltid takskjutportar på insidan så det är helt korrekt.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Det har ju vart väldigt stora svängningar i temperatur över dygnet senaste dagarna, i alla fall hos oss.
Möjligtvis så har isoleringen blivit kall under natten och sedan har luften ganska hastigt stigit och därför börjat kondensera när den når isoleringen. Men det känns ju nästan troligare att det inte har vart helt tätt? Och att det därför är varmluft från garaget som har kondenserat.
Möjligtvis så har isoleringen blivit kall under natten och sedan har luften ganska hastigt stigit och därför börjat kondensera när den når isoleringen. Men det känns ju nästan troligare att det inte har vart helt tätt? Och att det därför är varmluft från garaget som har kondenserat.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
För att isoleringen sitter på insidan.
Men fukten är på insidan. Den blöta isoleringen sitter innanför fuktspärren brevid dörren.