Jag har läst igenom inlägg på Byggahus och diverse hemsidor som Svenskt Trä och Moelven. Den sistnämnda hade ett dimensioneringsprogram förut, men det är tydligen borttaget!?

Har en tillbyggnad där jag ska beräkna vilka takbalkar jag behöver. Spännvidden är 4.3m (i ett fack) och lutningen 20 grader, och det gäller snözon 1.5. CC blir förmodligen 1200. Taket blir i plåt från exempelvis Byggmax.

Studerar lathunden för Svenskt Trä, men saknar funktionen att beräkna dimensionen på balkarna utifrån taklutningen. I lathunden anges lutning max 5 grader, men jag vill ju ha minst 20 grader..

Hos Svenskt Trä kommer jag fram till dimensionen 70x220, men då är taklutningen max 5grader. Vad behöver jag för takbalkar och finns det något program där jag kan räkna själv? Eller använda en formel och beräkna manuellt?

Tack, den hittade jag inte på egen hand! Ska studera den och återkommer ev med fler frågor.

Den dimensionerande taklasten minskar med ökande taklutning. De dimensioner som gäller för 5 grader blir aldrig för klena för 20 grader, fast till priset av en liten överdimensionering. Annars kan du multiplicera den taklast du räknat fram med cosinus för vinkeln för att få fram den faktor du skall använda. Cosinus 20 grader är ca 0,94. Sedan hänger det på hur stor nedböjning man kan acceptera eller om man skall dimensionera mht brottgränsen. Om du vill att nedböjningen skall hålla sig under 1/300 av spännvidden krävs 70x220 C 24 (alternativt limträ 56x225), annars räcker 45x220 C24. Det är inte alltid som skillnaderna i förutsättningar framgår av de olika apparna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.