2 503 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Klurig ruttnande fasad med alrylat
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
En kollega berättade idag en grej som jag har funderat på sen dess. Hans barndomshem är ett gammalt hus med lockläktpanel. Panel på gavelsida mot söder bytt för 15-20 år sedan. Denna sattes med luftspalt, övriga sidor saknar luftspalt. Först allt målat med alkydoljefärg men senaste målningen med akrylat, vet inte när. Nu har södersidan, alltså den nyare panelen med luftspalt, ruttnat medan den äldre panelen är frisk.
Någon som har en bra förklaring?
Någon som har en bra förklaring?
Moderator
· Stockholm
· 57 869 inlägg
Kan bero på väderstrecket. En söderfasad drabbas alltid mycket hårdare. Solljus sliter minst lika mycket som regn.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Mycket att gissa på:
Vindriktning, regnpåslag?
Skuggning av träd t.ex. som hindrar att panelen värms upp och torkar ut?
Och kanske lågoddsaren:
Den nya sydpanelen är gjord med sämre virke än de andra sidorna.
Vindriktning, regnpåslag?
Skuggning av träd t.ex. som hindrar att panelen värms upp och torkar ut?
Och kanske lågoddsaren:
Den nya sydpanelen är gjord med sämre virke än de andra sidorna.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Alltså först var allt målat med alkydolja, inklusive den nya panelen med luftspalt. Sista målningen 10 år senare kördes akrylat på allt. Och då ruttnar den nyare panelen som har luftspalt på bara några år på typiskt plastfärgssätt. Men den gaveln borde ha bäst förutsättningar för att fungera med akrylat med sin luftspalt tycker jag. Visst är södersidan utsatt men då snarare att färgen slits och spricker än att virket bara ruttnar bakom färgen. Tycker det är skumt.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Jo det är säkert sämre virke det som är nyare. Kanske så enkelt att även om den sidan är ventilerad så är fortfarande virket av så mycket sämre kvalitet att det ruttnar snabbare.
Stående panel .tvärliggande spikläkt direkt mot underlag = ingen luftning bakom
Är det då panel med lock/läck så är nog panelen dikt mot varandra inga hål för luften att vandra i
Plastfärger är täta ( släpper igenom en del ) och suger vatten , ytan torkar , fukten ska ut på baksidan
Finns ett område med villor i mellansverige där gavelspetsen var helt genomrutten efter 3 år , det var fel färg och felbyggt innanför , ingen vent
Är det då panel med lock/läck så är nog panelen dikt mot varandra inga hål för luften att vandra i
Plastfärger är täta ( släpper igenom en del ) och suger vatten , ytan torkar , fukten ska ut på baksidan
Finns ett område med villor i mellansverige där gavelspetsen var helt genomrutten efter 3 år , det var fel färg och felbyggt innanför , ingen vent
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det finns många parametrar att välja bland. Jag gissar att virkeskvaliteten i kombination med uttorkningen av de tre gamla fasaderna är viktigast. Sedan är det riktigt att om man skall bygga med luftspalt och inte sätter in extra distanser kan luftningen bakom stående panel bli dålig.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Alla sidor borde vara torra om det gått 10 år från montering (och målning med oljealkyd) innan akrylaten åkte på.
Luftspaltens utformning behöver inte vara optimal, vet inte exakt hur det är gjort, men det borde vara bättre än ingen alls.
Kvar är virkeskvaliteten som huvudskurk.
Mest en tanke jag fastnade i men ska försöka släppa den nu tänkte jag. Tack för ert engagemang!
Luftspaltens utformning behöver inte vara optimal, vet inte exakt hur det är gjort, men det borde vara bättre än ingen alls.
Kvar är virkeskvaliteten som huvudskurk.
Mest en tanke jag fastnade i men ska försöka släppa den nu tänkte jag. Tack för ert engagemang!
Klicka här för att svara